2014-11-29 07:00:00 • 9 min lezen

Paul Smith & Peter Brewis – Frozen By Sight

Label: V2

Eindoordeel: 7,5/10

Reizen

Paul Smith en Peter Brewis (van respectievelijk Maximo Park en Field Music) slaan op ‘Frozen By Sight’ de handen ineen (zoals ze dat ook al deden op Maximo’s laatste) om een aantal van Smith’s reisverslagen op muziek te zetten. Het is dan ook geen wonder dat elke songtitel hier aan een plek op aarde refereert alhoewel de muziek dat niet per se illustreert. Dit is namelijk sfeervolle chamber pop waarin strijkers, piano en bass het geluid bepalen en de gitaar slechts hier en daar om de hoek komt kijken. Qua atmosfeer ligt het niet echt ver van het vorige maand verschenen album van Sound Of Yell en het deelt met dat gezelschap dat het ideale muziek voor de zondagochtend is. Niet diepgravend, niet hoogdravend maar prettig wegluisterend en rijk aan muzikaliteit en intimiteit. Midtempo.

Experiment

De eerste helft van de CD volgt veelal hetzelfde patroon van sober gehouden kamerwerken (opener ‘Odeon’ is daarbij zelfs een beetje Zappa-achtig) en pas in de tweede helft lijken de heren iets van dat pad te durven deviëren. ‘Mount Wellington’ is zo bijvoorbeeld een alleraardigste imitatie van 10CC qua stijl. Het verstilde ‘Budapest’ had ook zo op de laatste CD van At The Close Of Every Day kunnen staan. ‘Perth To Bunbury’ is bijna zoals Talk Talk in hun nadagen klonk zonder ooit echt het avantgadistische van die band in te duiken. ‘Philly’ en ‘Trevone’ zijn dan weer puur Nathalie Merchant alhoewel er wel een heel subtiel proggy-twistje in beide nummers zit dat de roots van Peter Brewis verraadt. Het Robert Wyatt-achtige St. Peter’s sluit de plaat tenslotte in ietwat dissonante stijl af; drijvend tussen hel en hoop.

Bewonderenswaardig

Het is bewonderenswaardig dat beide heren buiten hun eigen comfortzones treden en een album als dit opnemen. Duidelijk met liefde gemaakt is dit niet standaard een werk dat fans van Maximo Park en Field Music zal aanspreken alhoewel zij dit wel absoluut eens zouden moeten gaan luisteren. Het is niet een plaat die een onuitwisbare indruk op je achterlaat, zelfs niet na meerdere luisterbeurten, maar als geheel is het een integer, mooi en smaakvol gearrangeerd album dat absoluut aandacht en publiek verdient.

Eindoordeel: 7,5/10