Pearl Jam – Gigaton

Label: Universal music

2020-03-28 07:00:00 • min lezen

Pop / Rock
8

Pearl Jam – Gigaton

De band vierde hun jubileum van het album TEN, het debuutalbum dat de wereld overging als een van de beste grunge albums ever. Het is het album waar de fans altijd een tweede van willen horen en altijd weer teleurgesteld zijn dat het niet zo is. Met een afstandje er naar kijkend is Pearl Jam natuurlijk een fantastische rock act die vele mooie albums heeft gemaakt. En wellicht dat dit album weer dicht komt bij de kwaliteit van het debuutalbum.

Waarom? Het album klinkt frisser dan zijn voorgangers en is divers in de songs. Okee, het openingsnummer  zal altijd minder zijn in de beleving van het debuut album. Nu horen we met ‘Who Ever Said’ een gedreven band met een gedreven Eddie Vedder. Een powerful openingsnummer dat met de drive van ‘Superblood Wolfmoon’ een prettig vervolg kent. Een van de beste songs vind ik persoonlijk ‘Dance of the Clairvoyants’ waar men een vertrouwde sound mengt met nieuwe invloeden. Men weet dit door te trekken met het intiem en mooie ‘Alright’ en ‘Seven O’Clock’. Met producer Josh Evens (Soundgarden en Chris Cornell) zoekt men een vernieuwde grunge sound. Dit was tig jaar geleden en nu is iedereen ouder en zal de sound ook anders zijn. Dat is logisch en passend bij de band en zijn fans.

Dat we hier 7 jaar op hebben moeten wachten geeft aan dat de heren andere prioriteiten hebben gehad. Tussentijds veel toeren en een live album met de classic songs en maar als hoofdact van festivals hun sets spelen. Soms met veel genoegen, soms met veel elle lange vrije inspiratie solo’s en tenenkrommend uitgerekte songs.
Met dit album weet de band weer een mooi album te brengen dat ze hopelijk optimaal live in de set kunnen verwerken. Hier worden we wel weer blij van!

Pop / Rock