Pearl Jam - Let's Play Two

Label: Republic / Universal

2017-10-04 07:00:00 • min lezen

Rock
7,5

Pearl Jam - Let´s Play Two

Het is dit jaar 25 jaar geleden dat het debuut album Ten met stip in de lijsten kwam. Het bleek dan ook een schot in de roos en na jaren een classic album te zijn. Eddie Vedder is uitgegroeid tot een legendarische zanger die Kurt Cobain en Chris Cornell heeft overleefd. Met zijn band Pearl Jam weet men een heerlijk stuwende sound te maken en op de dag van vandaag prima albums te produceren.

Dit mag allemaal gevierd worden met een film “Let’s Play Two” dat de komende weken in de bioscoop van Kinepolis is te bezichtigen. Daarbij hoort een passende soundtrack. In dit geval is het niet erg moeilijk, omdat het om een live registratie gaat.  De film gaat over het verhaal van “Ten” naar het recente “Lightning Bowl”. Hun band met Chicago en hun honkbalclub waar het hart van de leden van Pearl Jam ligt.
Het album is een prima overzicht van de tijd en de songs die hier aan gelinkt zijn. Spannend is het allemaal niet, omdat er wel meerdere live albums van Pearl Jam zijn verschenen. Met “Light Bowl”, “Given To Fly” en “Lightning Bowl” zijn de respectievelijke nieuwere songs uitgekozen. De klassiekers  “Jeremy”, “Alive”, “Elderly Woman”, “Go” en “Black” mogen op dit album  niet ontbreken.

Pearl Jam is een act die nooit dezelfde setlijst speelt en hier altijd enkele covers aan toevoegt. Het zou mooi zijn geweest dat er dit maal zou worden gekozen voor de cover-live album.  Deze songs horen we nooit van de band terwijl er veelal bewust een keus hiervan wordt gemaakt. Op de originele setlist van Wrigley Field Chicago komen we hun ware aard tegen. “Rockin’ in the Freeworld” van Neil Young, “Surrender” van Cheap Trick, “I’ve Got A Feeling” van Beatles en “Sonic Reducer” van Dead Boys komen we niet tegen terwijl de “Crazy Mary” van Victoria Williams en “Last Kiss” van Wayne Cochran als cover toe zijn gelaten op dit album.

De rest van de songs zijn elders te vinden en kennen in dit geval niet erg een meerwaarde. Al zijn de songs nog altijd heerlijk om naar te luisteren.

Rock