2018-10-20 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Pop
7,5

Peluché - Unforgettable

Het debuutalbum Unforgettable van Peluché is uit! Drie jonge meiden uit Noord Londen die het gevoel hebben dat hun muziek niet geheel past binnen de huidige kaders.

Ze noemen het ‘Trip Jam’…
Wat synths en het ingetogen geluid van een drummachine zorgen voor de opener die gaandeweg een steeds groter hypnotiserend karakter krijgt. Vervolgens is daar de al eerder uitgekomen zwoel klinkende single ‘Scared After All – Touch My Body’. Ze noemen hun muziek ‘Trip Jam’ wat dan weer een combinatie zou moeten zijn van diverse muziekstijlen als Latin, Soul, Funk en wat psychedelica. Om het precies te duiden is lastig want je hoort inderdaad van alles terug; zware baslijntjes, blazers, synths en dat allemaal met verschillende ritmes. Het opzwepende ‘To Be A Bird’ staat bijvoorbeeld lijnrecht tegenover het loom klinkende ‘Sweet Child’ waar de stem van Rhapsody Gonzalez weer prachtig warm klinkt.

Aangename “grooves”
Maar luister ook maar eens naar de prachtige titeltrack ‘Unforgettable’ waar de piano subtiel aanwezig is en dit nummer een aangename Jazzy/Soul “vibe” meekrijgt. Maar de verrassing zit ‘m misschien wel in de laatste twee minuten als we naar een klassiek pianostuk luisteren. De transformatie is werkelijk top! Die piano horen we als intro ook weer terug op ‘Is It Gonna Rain’, het langste nummer op dit debuutalbum. Het tien minuten durende nummer brengt een fraaie combinatie van diverse “grooves” met soms een funky klinkende gitaar, een drummachine, wat percussie en blazers en de stemmen van de drie bandleden in harmonie. Ook is er nog het uiterst dansbare ‘Figure Me Out’ en afsluiter ‘BRZDA, Pt. 2’ waar Rhapsody Gonzalez, Amy Maskell, Sophie Lowe nog een keer alles laten samenkomen.

Na enkele luisterbeurten is het me nog steeds niet geheel duidelijk wat die ‘Trip Jan’ nu eigenlijk is. Wat wel duidelijk is geworden is dat Rhapsody Gonzalez, Amy Maskell, Sophie Lowe muzikaal erg getalenteerd zijn en dat hun muziek een soort van smeltkroes is geworden van diverse stijlen. Dapper om een album uit te brengen met muziek waar ze vooral zelf in geloven en buiten bestaande kaders durven te gaan. Een soort van “frisse wind” hangt in de huiskamer na enkele luisterbeurten. Veel luisterplezier

Alternative / Pop