2019-02-22 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Pop / Singer-songwriter
8

Perfect Son - Cast

Een Poolse artiest meldt zich aan het muzikale front. Onder de naam Perfect Son komt Tobias Biliński met zijn debuutalbum Cast dat door het label Sub Pop wordt uitgebracht.

“Sophisti-Pop”
Als we de referenties en de bio van deze Pool mogen geloven dat is zijn muziek een afgeleide van de “Sophisti-Pop”; een soort van muzikale tegenbeweging van de Punk waarbij elementen van Soft Rock, Jazz en Britpop zoals we die uit de jaren ’80 kennen, belangrijk zijn. Laten we het er maar op houden dat Perfect Son vooral een smeltkroes van elektronica en echt instrumentarium is, en dat Biliński in een tiental songs ons echt weet te overtuigen. Met opener ‘Reel Me’ gooit de singer/songwriter meteen hoge ogen; eerst zijn het wat elektronische “bliepjes” maar al snel vallen de rollende drums in en wordt het een wat Industrial klinkend nummer waarbij Biliński vocaal knap de rust weet te behouden. Vervolgens vallen we meteen in het meer dan dynamisch klinkende ‘Lust’, waar ook de gitaren weer nadrukkelijk aanwezig zijn.

Jaren ‘80
Dat Biliński ook regelmatig de nodige elektronica inzet horen we bijvoorbeeld bij een song als ‘It’s For Life'. Sommige nummers worden door de Pool wat ingetogener en rustiger weggezet zoals ‘Old Desires’ en ‘Promises’, maar altijd is daar die synthpop sound die ons terug doet denken aan de jaren ’80 met bands als Depeche Mode en Tears For Fears. Overigens werd dit debuutalbum deels in Polen en deels in de VS opgenomen. Door de repeterende synths op ‘So Divine’ krijgt dit nummer een spannende lading mee, iets wat Biliński bij het rustige ‘High Hopes’ is nog beter weet te accentueren.

Het woord Perfect in je artiestennaam opnemen getuigt minimaal van zelfverzekerdheid. Cast is in ieder geval een meer dan geslaagd debuut. De vooral op de synthesizer leunende nummers passen perfect bij de langgerekte vocalen en teksten en alles wordt nauwgezet en vlekkeloos neergezet en gezongen. Misschien dat die stem wel het enige puntje van kritiek is want Biliński mag wat meer variatie daarin aanbrengen. Veel luisterplezier.

Electronic / Pop / Singer-songwriter