2015-06-21 07:00:00 • 4 min lezen

Pet Symmetry – Pets Hounds

Pet Symmetry – Pets Hounds

Label: Big Scary Monsters

Eindoordeel: 7,5/10

Klinkende namen

Pet Symmetry is eigenlijk een hobbyprojectje van drie vrienden die in het dagelijks leven spelen bij “grotere” bands als Dowsing, Kittyhawk, Mountains For Louds en Into It.Over It. Ik had er inderdaad ook nog nooit van gehoord, maar dat mag de pret allemaal niet drukken. Al vanaf 2013 zijn ze er, af en aan, mee bezig geweest maar pas in deze bewolkte, Nederlandse zomer zag het eindresultaat van de noeste arbeid van deze mannen uit Chicago definitief het levenslicht. Zowel de naam van de band als de titel van het album (een knipoog naar ‘Pet Sounds’ van The Beach Boys) geeft aan dat dit project primair voor en door de lol is ontstaan en zo klinkt het dan ook. Onbezorgde, punky popliedjes met emo-zang die niets anders pretenderen te zijn dan ze zijn. En die daarmee al te meer prettig aanvoelen.

Keep it short

De algehele sfeer is die van een minder serieuze Blink 182 of een Weezer en de songtitels geven aan hoezeer niet serieus één en ander genomen dient te worden. Gelukkig verzandt de muziek zelf nergens in parodie en zijn het allemaal precies goed uitgewerkte songs die ontdaan zijn van elke vorm van vet. Het is te zien aan de speelduur van menig liedje; het merendeel klokkend ergens tussen de één en twee minuten in lengte. In sommige gevallen wellicht iets te kort, want ‘Cereal Killer’ bijvoorbeeld voelt alsof alleen het eerste couplet op de band is geknald en de rest “dan maar niet”. De motieven van de band om het zo aan te pakken zijn gelukzalig onduidelijk op het moment van schrijven. Meer tijd nemen de mannen voor afsluiter ‘Salad Daze’ dat meteen de meest emo-track op dit album is (en daarmee ook meteen de minste). Het is hier dat de band zichzelf plots wel heel erg serieus lijkt te nemen, al wordt haar aanwezigheid wellicht gerechtvaardigd door het feit dat ze 1/5 van de totale speelduur opslurpt. Bij een prog-band spreek je dan over een epic, bij wijze van vergelijking. Maar die doen dan ook niet aan albums van 25 minuten.

Echte zomerplaat

Sympathieke plaat dus, dit ‘Pets Hounds’. Fans van pop-punk met een beetje emo zullen bij Pet Symmetry een heerlijke dis vinden om van te dineren. Onbezorgd en on-pretentieus. Eigenlijk zoals Green Day al eeuwen niet meer is. Er zitten ook een paar geheide singles tussen dus met een beetje mazzel zul je nog veel van dit project horen als je deze zomer heerlijk met de regen onder een parasol ergens op een beach feestje bent. Met Pet Symmetry als zonnetje in huis en met een grote coctail in je hand kan er dan eigenlijk niet meer zo heel veel mis gaan.

Dynamic Range Value: DR6

Eindoordeel: 7,5/10