2015-06-22 07:00:00 • 11 min lezen

Pete Townshend – Truancy (the very best of..)

Pete Townshend – Truancy (the very best of..) Label: Universal Eindoordeel: 8

Op de dag van zijn 70ste verjaardag kondigt Pete Townshend aan dat hij dit gaat vieren met een nieuw verzamel album met 2 nieuwe nummers. De gitarist van The Who is, samen met zijn maatjes een van de invloedrijkste muzikanten. Inmiddels zijn bassist John Entwistle en drummer Keith Moon niet meer op deze aarde, maar zanger Roger Daltrey is nog steeds van de partij.

Maar het gaat hierbij om de de schrijver van de legendarische songs waaronder “My Generation”, “Who Are You” (CSI), “You Won’t Get Fooled Again” (CSI), “Baba O’Riley” (CSI). Hij schreef de eerste echte rockopera Tommy met de hit “Pinball Wizard” en de “Overture” dat al jaren als tune wordt gebruikt bij de top 2000. De naam Pete Townshend is misschien voor de jonge generatie een oude man die zich ook maar moet bewijzen. Wanneer drummer Keith Moon zijn trommels zo hard slaat, moest hier een oplossing voor komen. Of zachter drummer of de rest meer volume. Entwistle en Townshend kozen voor het laatste. Ze namen contact op met Jim Marshall om hier een oplossing voor te vinden. Zo spelen tot op de dag van vandaag veel gitaristen op een Marshall dat het geluid recht uit de speakers laat komen zodat het geluid niet geabsorbeerd wordt door de drums. Het heeft gitaristen als Ritchie Blackmore (Deep Purple/ Rainbow), Brian May (Queen), Jimi Hendrix en Eddie VanHalen geïnspireerd om dit geluid eigen te maken. Hier is een lijn te trekken naar het geluid binnen de hard rock.

Het geeft aan dat de man niet alleen geïnteresseerd is in het maken van muziek maar ook hoe het klinkt. Vandaar dat hij een collectie van zijn solo albums heeft genomen om die in de Abbey Road Studio van een verfrissende mix te voorzien. Zijn solo uitstapjes was het muzikaal spijbelen (truancy) van zijn band. De albums zijn meer pop met maatschappelijke teksten georiënteerd. Het album Face Dances van the Who met de hit “You Better You Bet” ligt muzikaal het dicht bij zijn solo albums. De titel Face Dances is weer te vinden op dit album. Zijn solo succes haalt hij met het prachtige album “White City” waarmee hij hits scoorde met het titelnummer en “Face to Face”. Op dit album twee nieuwe songs. Het maatschappelijk georiënteerde “Guantanamo” en “How Can I Help You”.

Pete Townshend is met The Who te zien op 2 juni in de Ziggo Dome te Amsterdam.