2016-08-30 07:00:00 • 3 min lezen

Peter Broderick - Partners

Label : Erased Tapes

Peter Broderick is geen onbekende in de muziekindustrie. Naast singer/songwriter heeft de 29-jarige Amerikaan afkomstig uit Oregon zich ook een aantal instrumenten eigen gemaakt. Naast het nodige solowerk kennen we Broderick van diverse samenwerkingsverbanden zoals het Deense Efterklang maar ook met het Nederlandse Machinefabriek. Ook lijkt het soms dat, afhankelijk van de gekozen muziekstijl, hij bepaalde labels uitkiest om het nieuwe werk uit te brengen. Misschien dat we voorzichtig kunnen stellen dat zijn singer/songwriter muziek door Bella Union wordt uitgebracht. Zijn instrumentale, ingetogen solowerk, waartoe zijn nieuwste album Partners ook behoort, wordt daarentegen door Erased Tapes uitgebracht.

De totstandkoming van Partners kent eigenlijk wel een mooi verhaal. In een brief aan Robert Raths, oprichter van het platenlabel, legt Broderick nog eens uit dat de inspiratie voor dit album eigenlijk voortkomt uit een pianostuk van John Cage, ‘In A Landscape’ uit 1948. Na opener ‘Partners’, dat uit het oplezen van een gedicht bestaat, is het zijn ruim tien minuten durende versie van dit mooie pianostuk. Verder verrast Broderick je waarschijnlijk met alleen maar pianostukken en laat hij horen dat hij ook een niet conventioneel album kan opnemen en uitbrengen. ‘Carried’ en ‘Up Niek Mountain’ (geschreven in Nederland in 2010 en genoemd naar de familie waar Broderick verbleef) zijn eigen nummers maar afsluiter ‘Sometimes’ is weer een interpretatie van het werk van Brigid Mae Power, een Ierse singer/songwriter.

Peter Broderick bewijst met Partners een begenadigd schrijver te zijn waarbij hij ook nog laat horen dat hij het pianospel meer dan gemiddeld beheerst. Het gedicht ‘Partners’ niet meegerekend zijn er een zestal stukken te beluisteren waarbij alleen op afsluiter ‘Sometimes’ de stem van Broderick te horen is. Het mooi vormgegeven geheel is zeker niet voor iedereen toegankelijk maar iedereen die pianomuziek kan waarderen of muziek met een licht klassieke inslag is Partners het aanraden waard. Veel luisterplezier.