2015-03-29 07:00:00 • 4 min lezen

Peter Katz - We Are The Reckoning

Label : Plit Shirt Music / DGR Music Eindoordeel : 8,5

Op 27 maart was daar eindelijk de opvolger van het in 2012 uitgekomen Still Mind Still. Met We Are The Reckoning trakteert deze sympathieke singer/songwriter uit Canada ons weer een op een heerlijk luisteralbum.

Er zijn elf songs overgebleven voor We Are The Reckoning Het debuut van Katz  in 2010 was al erg succesvol met een nummer 1-notering in de i-tunes singer/songwriter charts. Ook de opvolger is succesvol en in zijn thuisland wordt hij voor diverse prijzen, zoals de JUNO-ward, genomineerd. Afgelopen jaar ontving hij van het prestigieuze Now Magazine de prijs voor ‘Best Male Vocalist’. Katz staat bekend om het schrijven van melodieuze popsongs die over gebeurtenissen van het alledaagse leven gaan. De afgelopen twee jaar heeft dat geresulteerd in een 50-tal tracks. Deze songs gaan vooral over iets willen bereiken of doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan en het besef dat je er écht iets voor moet doen om dat te bereiken. Uiteindelijk zijn er elf nummers overgebleven voor We Are Reckoning.

Net alleen de ballads zijn de kracht van dit album Katz staat bekend om zijn rustige, intieme luisterliedjes. We Are Reckoning past in die lijn al hebben zijn nummers toch wat meer inhoud gekregen en is er meer variatie aangebracht. Titelsong is zo’n typische rustige ballad waarbij gitaar en piano de hoofdingrediënten vormen in combinatie met die ietwat hoge, iele stem van Katz. Die stem is kenmerkend en tevens zijn kracht. Ook ‘Follow The Way’ en ‘Beacon’ horen in de categorie van ballads thuis. Nummers als ‘Driving A Dream’ en ‘We Won’t Mind’ bewijzen dat Katz meer variatie aanbrengt in zijn nummers en het album uitgebalanceerder klinkt als zijn eerdere werk. Twee goede indie nummers waar wat meer drums en percussie in verwerkt zit waardoor de nummers meer inhoud en body krijgen.

Samenwerking met Royal Wood en Rachel Sermanni De al uitgebrachte single ‘Brother’, een duet met Royal Wood, heeft absoluut hit potentie en laat horen dat de stem van Katz zich ook uitstekend leent voor deze wat meer uptempo indie-stijl. Bij ‘When The Day is Done’ is met name het drumwerk en de percussie bepalend en komt Katz ook wat buiten zijn “comfortzone”. Toch is dit lekkere uptempo nummer in al zijn eenvoud ook weer een voorbeeld waartoe deze Canadees toe in staat is. Eén van de hoogtepunten is ‘Dark’, een zeer minimalistisch, melodieuze en intieme ballad waar ook Rachel Sermanni, een Schotse singer/songwriter in opkomst, een belangrijk deel in heeft. Na bijna drie kwartier komt er een einde aan deze luisterplaat en met het akoestische ‘Story You Forgot’ sluit Katz absoluut in stijl af; een prachtig klein luisternummer waarbij zijn stem door een akoestische gitaar en een piano wordt begeleidt.

Eindoordeel De woorden variatie, balans, melodieus zijn al eerder genoemd en kenmerken dit prima album van Peter Katz. Typeringen als sfeervol en intens kunnen daaraan moeiteloos toegevoegd worden. Deze singer/songwriter bewijst met een bepaalde ingetogenheid en het gebruik van redelijk klassieke instrumenten als een akoestische gitaar en piano als basis een prachtig album te kunnen maken. Zo vroeg in het jaar hebben we al een album dat waarschijnlijk een hoge notering zal krijgen in december van dit jaar als de jaarlijstjes gevormd gaat worden. Veel luisterplezier.

9 april : Paradiso Amsterdam 10 april : De Spieghel in Groningen 12 april : Hedon in Zwolle 13 april : Tivoli/De Helling in Utrecht