2015-01-16 07:00:00 • 10 min lezen

Peter Kernell - Thrill Addict

Peter Kernell – Thrill Addict

Label: On The Camper

Eindoordeel: 7/10

Risico’s

Peter Kernell is het samenwerkingsverband tussen Barbara Lehnhoff en Ans Bassetti die elkaar ontmoetten binnen de art-scene in Italië. ‘Primaire rock’ wilden ze samen gaan maken en het resultaat daarvan is dit album, ‘Thrill Addict’. Tekstueel gaat het over ‘het nemen van risico’s en er achter komen hoe je je leven vorm kunt geven’. Mooi onderwerp en voldoende stof voor lyrics opleverend dacht ik zo.

Love Shack

Het probleem met dit album is niet eens zozeer dat het slecht in elkaar zit, maar dat de songs niet blijven hangen. Veel van de liedjes zijn opgebouwd rond redelijk ronkende bass-riffs waar het duo diverse geluiden (galm, gitaar, zang, drums) bovenop bouwt die echter door de stemmen van beiden duidelijk aan impact inboeten. Met name Lehnhoff (die wel iets weg heeft qua stem van Heather Nova en Kate Pierson van de B52’s) schreeuwt met enige regelmaat een soort van tienergejoel richting de luisteraar waardoor je meteen niet meer zo serieus neemt wat je hoort. ‘Primaire rock’ is dit ook niet echt te noemen, want daarvoor is het net wat te catchy en net wat te glad. Op hun eigen manier neemt het duo echt wel risico’s, waarbij men dan wel weer altijd keurig binnen de lijntjes blijft kleuren. Maar die zang van Lehnhoff….die maakt een hoop kapot.

Markant

Muzikaal heb ik best genoten van dit album en zitten er leuke vondsten tussen. Het zweeft qua stijl ergens tussen MGMT en The Ting Ting’s in met een vleugje post-punk hier en daar, met name door het geluid van de bass en de gitaar. Wie voorbij het zangwerk van het duo kan kijken vindt een aangenaam, lekker wegluisterend werkje dat echter net zo snel het andere oor weer uitgaat als dat het het ene oor binnenkwam. ‘Markantheid’, dat ontbreekt. Met wat meer volwassenheid in de vocale afdeling zou een volgend album al heel veel aan glans winnen ten opzichte van dit ‘Thrill Addict’. En misschien ook gaan zorgen voor juist die twee dingen die de titel van dit album wel in zich draagt maar die zich nu nog geen meester van de luisteraar maken: ‘thrill’ en ‘addiction’.

Eindoordeel: 7/10