debuutalbum vol filmische soundscapes van Peter Wolff

Label : My Proud Mountain Records

2019-05-03 07:00:00 • 2 min lezen

Electronic / Instrumentaal
7,5

Peter Wolff - Breath

Peter Wolff kennen we wellicht nog de Black Metalband Downfall of Gaia, waar hij medeoprichter van was. In 2018 begon hij aan een solocarrière binnen een eigenlijk een ander muzikaal spectrum en onlangs bracht hij zijn tweede album uit, Breath.

Spannende filmische soundscapes
Nadat hij uit de metalband stapte experimenteerde Wolff vooral met andere instrumenten; synthesizers, piano en meer akoestische instrumenten zorgden voor de basis van zijn debuutalbum Repeat uit 2018. Dit nieuwe album van Wolff kenmerkt zich door filmische soundscapes die vooral door de synthesizers bepaald worden, aangevuld met drums, percussie, piano en andere instrumenten. Het geheel van de twaalf tracks duurt een klein uur en neemt je mee op een muzikale reis door prachtige muzikale landschappen. Bij nummers als ‘Shadows Crave To Drown’ en ‘Lust Suffer Starving Bane’ is het vooral de piano die bepalend is in een wat rustige setting. Bij een track als ‘Waves Carry You’ bijvoorbeeld daarentegen is er een ongekende intensiteit voelbaar die de Duitser op de synthesizers creëert. ‘Swallow Black Despair’ zou zo in een spannende SF-film passen terwijl hij met ‘And We Chase The Light’ een haast Ambient-achtig klinkende track weet te produceren.

Voor de liefhebbers van instrumentale synthesizermuziek met een filmisch karakter is Breath een absolute aanrader. Hij weet de sfeer van het album steeds aan te passen door subtiel het verschillende instrumentarium toe te passen, maar het woord “spannend” is misschien nog wel de meeste constante factor en beste typering voor Breath. Veel luisterplezier.

Electronic / Instrumentaal