2015-04-26 07:00:00 • 7 min lezen

Peterik/Scherer - Risk Everything

Peterik/Scherer – Risk Everything

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7,5/10

De ontdekking

Marc Scherer en ex-Survivor / Pride Of Lions man Jim Peterik ontmoetten elkaar voor het eerst ergens in 2010 toen Scherer met zijn bandje Arc Of Ages in de studio zat om hun debuutalbum op te nemen. Peterik was meteen onder de indruk van Scherer’s vocale bereik en bezwoer zichzelf ooit nog eens met de man samen te werken. Dat gebeurde voor het eerst op het laatste Pride Of Lions albums (waar Scherer een aantal backing vocals voor zijn rekening nam) en nu is er dus deze volwaardige samenbundeling van krachten op dit ‘Risk Everything’. En eigenlijk is ook dit gewoon weer een Pride Of Lions album, alleen dan met een andere zanger want de gehele band, minus POL zanger Toby Hitchcock, doet erop mee.

Vijf octaven

De liefhebber weet dan ook meteen genoeg. Dit is AOR pur sang, stevig geworteld in de jaren ’80 traditie, meestentijds uptempo en ontdaan van enig negatief of depressief  sentiment. Scherer’s stem doet hier en daar denken aan Survivor-zanger Jimi Jamison en zijn vocale bereik (dat vijf octaven groot schijnt te zijn, maar dat hoor je hier niet zo) is indrukwekkend, zij het ook erg typisch voor het genre. Een emotiezanger is het niet. Songs als ‘Cold Blooded’,  en ‘The Dying Of The Light’ werken het beste hier terwijl de rest van de songs wellicht toch wel het meer geijkte pad van de melodische rock volgen. ‘Brand New Heart’ bijvoorbeeld is AOR avant la lettre en of je dit positief of negatief vindt hangt ernstig af van hoezeer je als luisteraar vergroeid bent met het genre. Neemt niet weg dat het muzikaal allemaal met overtuiging en bezieling gebracht wordt zodat je ook een mierzoete ballade als ‘Broken Home’ voor zoete koek slikt.

Toch

Toch blijft het eigenaardig dat deze plaat niet onder de Pride Of Lions vlag is verschenen. Ja, Scherer is een prima vocalist, maar als je die man dan toch z’n eigen platform wilt gunnen, waarom dan niet met een compleet andere band? Alleen Peterik zal daar het antwoord op kennen. Voor nu levert deze samenwerking een prima plaat binnen het melodische rockgenre op, die z’n weg naar de fans absoluut zal weten te vinden. Of dit verbond verder een lang leven beschoren is zal de tijd leren want Pride Of Lions (met Hitchcock) is alweer op de podia gesignaleerd. Nieuw werk van die band zal dan ook vast niet lang meer op zich laten wachten.

Eindoordeel: 7,5/10