2014-07-15 07:00:00 • 7 min lezen

Phantogram - Voices

Phantogram – Voices Label: Republic/ Caroline Eindoordeel: 6

De elektronische gitaar poprock van Phantogram verovert langzaam de wereld. Voorheen was de bandnaam Charlene Everywhere, maar met Phantogram komt het volwassener over. Het duo bestaat uit Josh Carter (zang / gitaar) en Sarah Benthal (zang/ keyboards). Met Voices levert het duo hun tweede album. Naast hun debuut album “Eyelid Movies” kent de band enkele e.p’s.

De nummers zijn opgebouwd met elektronische beats. “Black Out Day’s” en “Bad Dreams” mist daardoor de power van het nummer, dat met een analoge drums zeker beter uit de verf zou komen. Al zijn de roffels nu natuurlijk reten strak. Binnen het album wordt niet alleen gewerkt met de elektronische drums, waardoor het album meer lading krijgt. Binnen “Fall In Love” wordt met de ritmes geëxperimenteerd. Hierdoor krijgt dit pop nummer meer lading en wordt het allemaal iets spannender. Het duo verliest de hit potentie maar de creativiteit krijgt de ruimte en dat is te prijzen.

Voor het nummer “Never Going Home” krijgt men hulp van het multitalent Steven Drotz van de Flaming Lips. Met “Howling At The Moon” is men haastig op zoek gegaan om het nummer kleur te geven door de breaks en invulling de saaie basis. Dit doet men daar in tegen wel goed, al ligt het er wat te dicht op. Dit is niet het geval met het nummer “Bad Dreams”. Door de basissound is het een heerlijk nummer dat op dit nummer er uit springt. Waarom mensen een soort ballad maken met electronisch pop is mij altijd een raadsel. Zo mist de soul ook in het nummer “Billy Murray”, wat hij eigenlijk niet verdiend. Hierdoor verliest het duo mijn attentiewaarde en bereiken ze de status van achtergrond muziek. Het album kabbelt wat door en eindigt als een kaars dat langzaam uit gaat, terwijl het best aardig begon.