Phantom 5 - Play To Win

Label: Frontiers

2017-11-16 07:00:00 • min lezen

Rock
8

Phantom 5 – Play To Win

Phantom 5 heette bij het formeren van de band (bestaande uit voormalige leden van o.a. Bonfire en Scorpions) nog Supremacy. Om verwarring met andere bands te voorkomen, hebben ze voor het uitbrengen van hun debuutalbum hun naam veranderd naar Phantom 5. Na het succesvolle gelijknamige debuutalbum uit 2016, hebben de melodieuze hardrockers uit Duitsland hun tweede album Play To Win uitgebracht.

Op hun debuutalbum leken ze nog wat zoekende qua geluid. Die lijken ze nu gevonden te hebben. Het geluid doet denken aan de klassieke hardrock uit de jaren ’80. Het is een album geworden waarin de nummers allemaal op zichzelf staan. Elk nummer onderscheidt zich door een goede en herkenbare melodie. Door het hele album is stevig gitaar- en drumwerk te horen. Ook de keyboards en basgitaar komen goed tot hun recht. Voor de keyboards is dat bijvoorbeeld mooi te horen op “Crossfire” en “Read your mind”. De basgitaar komt bijvoorbeeld mooi door op “Baptised”. Zanger Claus Lessman heeft een warme en rauwe stem wat een mooie sfeer meegeeft aan het geluid op het album.

De meest opvallende nummers zijn “The change in you” en “Child soldiers”. “The change in you” zet gelijk de toon van het album en “Child soldiers” wisselt de stevige en rustige stukken mooi af en houdt de spanning daar mooi mee vast. De volgorde van de tracklist had anders gekund. De eerste zes nummers zijn stevige rocknummers, daarna volgen drie powerballads, gevolg door een stevig rocknummer en om het album af te sluiten is er nog een powerballad. Het gevaar is dat het voor luisteraars een beetje in kan zakken daardoor. Wat overigens niet wil zeggen dat het geen goede nummers zijn.

Rock