2014-04-01 07:00:00 • 11 min lezen

Pharrell Williams - Girl

Label: Columbia / Sony Eindoordeel  : 8

Het jaar 2013 was wel een beetje het jaar van Pharrell Williams met zijn bijdrage aan hét popnummer van het jaar 'Get Lucky' met Daft Punk en natuurlijk de grote hit 'Blurred Lines' van Robin Thicke. Onlangs verscheen het tweede soloalbum van deze zanger, producer en hitmachine onder de titel Girl.

De alleskunner en hitmachine Williams Zoals gezegd kan sinds vorig jaar niemand meer om de alleskunner heen op basis van zijn aandeel in de al eerder genoemde hits van Daft Punk en Robin Thicke. Toevallig of niet, ook de titeltrack van de animatiefilm Despicable 2 is een groot succes en dus bewijst Pharrell Williams met 'Happy' dat hij ook solo prima uit de voeten kan. Overigens bracht hij in 2006 al zijn eerste soloalbum uit met de titel In My Mind. Daarna besloot hij tot een samenwerkingsverband onder de naam N*E*R*D waar hij vooral als leadzanger fungeerde. Het genre was in die tijd vooral R&B en daar zit nu toch wel het grote verschil met zijn zojuist uitgekomen tweede soloplaat Girl, waar hij terugvalt op oude succesnummers als soul, disco, funk en R&B. Daarnaast is hij inmiddels een gevierd producer (o.a. Kylie Minogue) en al die ervaring zorgt ervoor dat hij een gelikte plaat uitbrengt.

Geweldige line-up horen we terug Dat Williams inmiddels een gevestigde naam is in de muziekindustrie merken we bij de line-up op dit album. Zo horen we Mr. Justin Timberlake terug op 'Brand New', komen we Miss Miley Cyrus tegen op 'Come Get It', horen we de samenwerking met Daft Punk terug op 'Gust Of Wind' en last but nog least trakteert hij ons ook nog op een duet met Alicia Keys. Ondanks alle diversiteit is het album niet zo verrassend als doet vermoeden ondanks het feit dat het prima in elkaar zit. Opener 'Marylin Monroe' is vooral origineel door de opening (muziek uit het 50'er jaren zwart-wit film tijdperk) waarna het dansritme lekker wordt aangevuld en ondersteund door de strijkerspartijen welke door niemand minder dan Hans Zimmer gecomponeerd zijn. Naast de ode aan Marylin bezingt hij gedurende het gehele album het vrouwelijk schoon toe.

Terug naar de succesvolle disco Op 'Hunter' zijn de aanslagen op de bas goed "vet" aangezet waardoor het een erg funky sound krijgt. Bij 'Come Get It' is een kleine rol voor Miley Cyrus weggelegd en dit nummer doet erg aan de muziek van Robin Thicke denken. Aan de andere kant, als je het catchy ritme beluistert en de prominente rol van de gitaar trek je zomaar paralellen met muziek van Prince uit bepaalde periodes. Nummers als 'Brand New' waar de blazers goed te horen zijn en pareltje 'Gust Of Wind' doen soms naar vervlogen tijden van het grote succes van Earth Wind & Fire terugdenken. Leuke uitschieter is het vrolijke, met reggae doorspekte 'I Know Who You Are', een geslaagd duet met Alicia Keys. Overigens komt de typische hoge falsetstem van Williams pas echt tot zijn recht op de afsluiter 'It Girl', een prima "disco-achtig" nummer dat gestoeld is op een hypnotiserende melodie.

Eindoordeel Het nummer ‘Happy’ blijft op de een of andere manier aanstekelijk en is dé grote hit maar verder geen echte graadmeter. Wel druipt de finesse van deze plaat af en laat Williams zien en horen dat hij talent heeft om catchy muziek te maken, geheel eigentijds en met hitpotentie. Met de zomer op komst is dit in ieder geval een album waar je happy van wordt. Veel luisterplezier.