2016-02-07 07:00:00 • 6 min lezen

Phil Collins - Both Sides (remastered reissue)

Label : Rhino Eindoordeel : 7,5

De geruchten rondom superster Phil Collins zijn op dit moment niet van de lucht. Gaat hij weer werken aan een nieuw album, komt er weer nieuw materiaal en gaat Collins misschien zelfs weer optreden? In de tussentijd wordt er oud materiaal van deze wereldster afgestoft en opnieuw uitgebracht.

Het meest persoonlijke album Both Sides is één van de albums die onlangs opnieuw werd uitgebracht. Oorspronkelijk zag het album in 1993 het licht en was het 5e soloalbum dat Collins uitbracht. Daarnaast kennen we hem natuurlijk nog als de frontman, inspirator en drummer van Genesis. Na een roerige privéperiode (lees; zijn scheiding) kwam dit toch wel speciale en naar eigen zeggen “persoonlijke” album tot stand omdat Collins het echt in zijn eentje had geschreven, zonder de gebruikelijke hulp van mensen als producer Padgham, bassist Leland Sklar en anderen. Hier en daar durfde hij het zelfs aan om politieke issues aan te roeren (‘We Wait And We Wonder’). In Nederland was de single ‘Both Sides Of The Story’ de meest succesvolle track van dit album en in 1994 deed Collins Utrecht aan in het kader van de Both Sides Of The World-tour.

Het extra materiaal is interessant Naast het reguliere, geremasterde album is deze dubbelaar natuurlijk voorzien van een aantal extra’s, ook om het commercieel interessant te maken. Opvallend is ’Take Me With You’ dat ooit als B-kant is uitgebracht maar nog nooit op een album. De live-uitvoeringen echter voegen absoluut wat toe. ‘Both Sides Of The Story’, ‘We Wait And We Wonder’, ‘Survivors’ en nog enkele andere tracks afkomstig van dit album zijn nu in een live-uitvoering uitgebracht. Daarnaast nog een demo van ‘Can’t Find My Way’ en nog wat ander materiaal. Overigens is er ook nog een box uitgebracht onder de titel Take A Look At Me Now, bestaande uit zowel de geremasterde uitvoering van dit album én het debuutalbum Face Value.

Eindoordeel Voor de fan is deze heruitgave een must-have. Afgestoft en opgepoetst én voorzien van nog niet eerder uitgebracht materiaal. Die combi doet het altijd goed. Voor diegene die Both Sides van Collins niet kennen is dit natuurlijk dé gelegenheid om de dubbelaar aan te schaffen. Want eerlijk is eerlijk, de muziek is tijdloos en klinkt ruim 20 jaar na dato nog steeds meer dan aangenaam. Veel luisterplezier.