2014-10-05 07:00:00 • 4 min lezen

PHILM - Fire From The Evening Sun

PHILM – Fire From The Evening Sun

Label: UDR / ADA

Eindoordeel: 6,5/10

Lombardo

Toen Dave Lombardo voor de tweede keer uit Slayer werd geschopt zat hij al snel weer met zijn kompanen van Philm in de studio te werken aan hun tweede album. In de persberichten die dit album vooraf gingen beloofde hij ons een album dat nergens mee te vergelijken was en, dat moet ik hem nageven, daar heeft hij geen woord over gelogen.

Treinwrak

Het album start als een compleet treinwrak en blijft ook gedurende de rest van z’n volle looptijd nergens op de rails. Stel je voor dat Captain Beefheart aan het jammen was geslagen met Slayer en dat een dronken en opgefokte Mick Jones achter de microfoon plaats had genomen. Maar daar houdt het niet. Een ieder die bijzonder gecharmeerd was van de combinatie Lou Reed en Metallica moet dit album ook absoluut eens gaan luisteren, want het kent een zelfde soort rauwheid en wars zijn van structuren. Alleen dan veel, veel, VEEL energieker.

Meesterwerk?

Je moet een artiest wel loven voor z’n durf buiten de platgetreden banen te treden. De vraag is echter wat daarvan het resultaat is. Op z’n slechtst is ‘Fire From The Evening Sun’ ongefocust en harmonieloos, op z’n best is de plaat gedurfd, spannend en vernieuwend. Met name het nummer ‘Turn In The Sky’ klinkt alsof het rechtstreeks uit een David Lynch film gekropen is en is meteen het beste wat dit trio te bieden heeft hier. Tevens, in volledig contrastrijke stijl, is de zang van Gerry Nestler ronduit belabberd terwijl Dave Lombardo waarlijk laat horen wat een veelzijdige drummer hij eigenlijk is.

Te, te

Het Tom Waits-achtige (en ook heel mooie) ‘Corner Girl’ sluit een ernstig onevenwichtige plaat af die waarschijnlijk te experimenteel is voor de metalhead en te metal voor de experimentalist. Ook hier weer bewondering vanuit de recensent voor de durf die de heren aan de dag leggen al maakt dat nog niet per se een goed werk. PHILM heeft zeker de kwaliteiten, maar aan de richting moet nog wat gesleuteld worden.

Eindoordeel: 6,5/10