Droomdebuut Stranger In The Alps van Amerikaanse Phoebe Bridgers

2017-10-13 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop / Singer-songwriter
8,5

Phoebe Bridgers - Stranger In The Alps

Een albumhoes kan je zomaar op het verkeerde been zetten. De op het eerste indruk wat vreemde cover van Stranger In The Alps van de uit California afkomstige singer/songwriter Phoebe Bridgers oogt niet uitnodigend. Toch blijkt dit album ware muzikale verwennerij te zijn.

Label : Dead Oceans

De nummers kruipen als het ware onder je huid
Eenvoud kan zo mooi zijn. Vanaf de eerste noten van opener ‘Smoke Signals’ wordt je gegrepen door de eenvoud en de stemmige gitaar en viool van dit nummer. Voeg daarbij de meer dan aangename stem en het feit dat de teksten ook meteen raak zijn (“It's been on my mind since Bowie died / Just checking out to hide from life And all of our problems, I'm gonna solve 'em / With you riding shot-gun, speeding, 'cause fuck the cops”) en we kunnen niet anders dan constateren dat we hier met een natuurtalent te maken hebben. Vervolgens is daar het wat groezelig kinkende ‘Motion Sickness’, met gitaren wat nadrukkelijker op de voorgrond, dat nét wat steviger klinkt en waar Phoebe laat weten haar ex als kiespijn te kunnen missen. Vervolgens is daar het meer dan intense ‘Funeral’ dat zodanig neergezet wordt dat het onder je huid kruipt. Zo is er na slechts drie nummers verbazing en verwondering en is de vraag wat de rest van dit op het eerste oog droomdebuut ons gaat brengen.

Eigenlijk ontdekt door Ryan Adams
Dat album is voor het overige deel simpelweg ook ijzersterk. Een vrijwel akoestisch neergezet ‘Demi Moore’ over de gevaren van het internet (“Take a dirty picture, babe / I can't sleep and I miss your face”) en het wat meer folk-achtige ‘Georgia’ zijn nummers die in elke playlist moeiteloos overeind blijven. Deze 23-jarige Amerikaanse die haar eerste liedje schreef toen ze elf was blijkt op het hele album een absoluut constante factor, en dan ééntje uit de buitencategorie. Eén van de verrassingen op dit album is ‘Would Your Rather’, waarbij ze vocale ondersteuning krijgt van Conor Oberst. En ook nu is er weer een natuurlijk evenwicht want de stemmen vullen elkaar mooi aan. Hoe muzikaal Phoebe is blijkt bijvoorbeeld ook uit een song als ‘You Missed My Heart’ waar we Phoebe zichzelf op piano horen begeleiden. Hoogtepunt is misschien wel ‘Killer’, een prachtige ballad die ze met behulp van Ryan Adams al eerder uitbracht op een EP. Ze heeft nog niet de status van een ster maar als Adele dit nummer zou uitbrengen zou het van niets op 1 binnen komen.

Stranger In The Alps is meer dan een mooie plaat. Het is een debuut waarvan veel artiesten zouden dromen. Geholpen door producer Tony Berg heeft ze een meer dan volwaardig album uitgebracht al zijn al wel enkele nummers eerder op een EP te beluisteren geweest. Ze blijkt een gave te hebben om mystieke sferen over te brengen (Twin Peaks), sterke teksten te schrijven en dat allemaal te verpakken in mooie, melodierijke arrangementen. Een diepe buiging voor dit ongekend en onbekend talent. Phoebe Bridgers gaat een veelbelovende carrière tegemoet en we kijken uit naar de opvolger. Veel luisterplezier.

Phoebe Bridgers Live:
25 oktober : DDW Event, Eindhoven (Oude Rechtbank)

Folk / Pop / Singer-songwriter