2015-01-15 07:00:00 • 10 min lezen

PHOS - Never Obsolete @ Eurosonic

Label:eigen beheer / DGR Music

Eindoordeel:8

De uit het Zeeuwse Heinkenszand Eveline Vroonland gaat vanaf nu verder onder de artiestennaam PHOS. De reden is even eerlijk als doeltreffend; het klinkt lekkerder, met name internationaal. Inmiddels is ze opgepikt door Radio 3Fm en werd ze in 2014 uitgeroepen tot Serious Talent. Laten we kennis maken met deze Zeeuwse met internationale allure.

Dream & Bass Vorig jaar maakten we kennis met Eveline toen haar EP Safe & Sound uitkwam. Haar muziek werd door de radiostations opgepikt en ze was in het land te zien. Nu is daar haar volwaardige debuut onder de titel Never Obsolete. Alles is door haar geschreven, zowel de muziek als de teksten. Tien tracks die lekker laid back klinken en die ze zelf omschrijft als “Dream & Bass”. Voor de opnames maakte ze gebruik van een zogenaamde “loopband” waardoor Eveline in staat is om laagjes over elkaar heen op te nemen en waardoor het dus ook vaak klinkt alsof nummers twee- of meerstemmig gezongen worden.

Lekkere luistermuziek Zoals gezegd klinkt het allemaal lekker “smooth” zonder glad te worden en “laid back” zonder dat je echt achterover kunt leunen. Zo nu en dan heb je een deja-vu naar muziek van Enya zoals bij ‘Three Words’ waarbij ook weer die meerstemmigheid voor de nodige diepgang zorgt. ‘Beaming Light’ wordt door de bass lekker spannend terwijl ‘Waves’ zo intens intiem klinkt dat je gekluisterd naar dit nummer zult luisteren. Eveline krijgt ook zo nu en dan hulp, zoals bij het erg catchy klinkende ‘Passing The Green’. De hulp krijgt ze dan in de persoon van rapper Skiggy Rapz. Waarschijnlijk heeft ‘Spin The Wheel’ de meeste hitpotentie al zal de single ‘Fall Out’ waarschijnlijk ook op de nodige airplay kunnen rekenen. Afsluiter ‘Leaves’ is een meer dan waardige afsluiter van Never Obsolete.

PHOS staat voor Phosphoros dat lichtbrenger betekent en verder was Phosphoros de god van de Morgenster. Welnu, het brengen van licht in deze donkere wintermaanden is gelukt me dit smaakvolle debuut. Een meer dan verdienstelijk album dat, met de nodige airplay, zomaar ook internationaal opgepikt kan gaan worden.

PHOS staat op 17 januari op Eurosonic/Noorderslag