2020-06-19 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Singer-songwriter
7,5

Photay - Waking Hours

Onder zijn artiestennaam Photay is de New Yorkse producer Evan Shornstein terug met zijn tweede album Waking Hours.

Voornamelijk instrumentaal
De Amerikaan bewees al eerder mooie elektronische composities te kunnen schrijven zoals op zijn debuut en bij Photay trekt hij die lijn door. Tien tracks met een speeltijd van een kleine veertig minuten nemen ons mee op een muzikale trip door zijn muzikale spectrum. Hij weet van zichzelf dat hij niet s’-werelds beste zanger is en heeft dat gegeven ook geaccepteerd. Toch horen we hem bij ‘Is It Right?’ (horen we hier wat Bon Iver?) duidelijk zingen; blijkbaar is zijn boodschap te zodanig belangrijk dat hij zich kwetsbaar opstelt en de tekst durft te zingen……

Filmisch
De opener ‘Existential Celebration’ is een spannend instrumentaal nummer dat prima als soundtrack bij een spannende SF-film zou passen. Vervolgens is daar ’Warmth In The Coldest Acre’ dat een haast Noord-Afrikaans ritme als basis kent en waar we Shornstein fluisterend wat teksten horen uitspreken. Zo weet de Ne Yorker veel variatie aan te brengen in de hoofdzakelijk instrumentale nummers. ‘Fanfare  For 7.83 HZ’ klinkt als een instrumentale versie van een nummer dat ooit een originele versie kende, ‘Change In Real Time’ heeft wat filmisch met de piano als mooi contrast en bij ‘Pressure’ speelt hij de troef van de strijkers uit. Met ‘The People’ durft Shornstein zelfs wat politiek in zijn song te verwerken. Verrassend maar uiterst toepasselijk is de afsluiter ‘A Beautiful Silence Prevails’; in een kleine anderhalve minuut horen we een mooie, klassiek aandoende, pianomelodie.

Een schijfje voor de wat meer geoefende luisteraar lijkt me dit. Shornstein laat de muziek als een elastiekje tussen zijn vingers veren waardoor het lastig is om een consistente lijn te vinden. Van spannende soundscapes tot experimentele ontdekkingen en dan allemaal met een eigen hoeveelheid energie. En soms, als hij het passend vindt, horen we Shornstein ook nog wat zingen. Veel luisterplezier.

Electronic / Singer-songwriter