2015-06-18 07:00:00 • 5 min lezen

Pins - Wild Nights

Label : Bella Union Eindoordeel : 7

Op 8 juni zag het nieuwe album van Pins, de meidenband uit Manchester, het daglicht. Nadat het met garage- en punkrock doorspekte debuut Girls Like Us uit 2013 goed werd ontvangen is daar nu de opvolger Wild Nights.

All the way to the USA De vier dames uit Manchester trokken helemaal naar de Joshua Tree studio in de USA om het vervolgens in New York af te laten mixen. De intentie was om een andere sound te vinden of zoals de band het zelf omschrijft: “with Wild Nights we didn’t want tob e bound to the sound of our first album”. Met de hulp van producer Dave Catching (oa. Eagles of Death Metal) kwam dit vervolg tot stand en natuurlijk roept de vraag zich af of de titel daadwerkelijk de lading dekt van die nieuwe sound.

Happy Days Opener ‘Baby Bhangs’ pakt allereerst weer wat terug naar de garagerock met punkachtige invloeden en zet ons wellicht op het verkeerde been. Het vervolg ‘Young Girls’ is prima en pakt absoluut terug naar vervlogen tijden toen rock ’n roll “a way of life” was. Toch verloochenen de dames Faith Holgate (gitaar/zang), Lois McDonalds (gitaar), Anna Donigan (bas) en Sophie Galpin (drums) hun afkomst niet en met ‘Oh Lord’ pakken ze met een zwaar aangezette bas en drumpartij terug naar de sfeer van hun debuutalbum. Hoe groot de tegenstellingen zijn laat de band horen met ‘Dazed By You’; een nummer dat ook tijdens een aflevering van Happy Days gespeeld kan worden. Diezelfde omlijsting horen we ook terug bij ‘Got It Bad’, maar nu in de vorm van een ballad. Back to the sixties and seventies.

Autobiografische teksten? Met ‘Too Little Too Late’ herpakt de band op het tweede gedeelte van het album zich; een prima indietrack, ietwat zwaar en bombastisch aangezet maar absoluut één van de betere tracks van het album. Pins verrast vervolgens alles en iedereen met het misschien wel té vrolijke ‘If Only’ met als basis een wel erg aanstekelijk gitaarrifje. Afsluiter ‘Everyone Say’s  is misschien wel zingend voor de spiegel geschreven. Met de tekst als “Everyone Says, That We’re No Good, That We Don’t Do, What We Should”, krijgt dit rustige indienummer een autobiografische inslag. Het antwoord op hun vraag zullen wij luisteraars moeten geven.

Eindoordeel De titel Wild Nights dekt wat mij betreft niet de lading van het album. Zo wild en onstuimig is het allemaal niet. De band toont diverse gezichten en karakters en het is niet duidelijk wat nu de echte identiteit van Pins is. Terug naar de garagerock, de indie met de 70’s-sound? Het volgende album zal wellicht weer wat meer duidelijkheid geven. Desondanks een aardig album dat waarschijnlijke enkele luisterbeurten nodig heeft om écht gewaardeerd te worden.