Polo & Pan - Cyclorama

Polo & Pan - Cyclorama

2021-06-29 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Pop
8

Polo & Pan - Cyclorama

Het verhaal van Polo & Pan begint jaren geleden. Twee talentvolle dj’s, genaamd ‘Polocorp’ en ‘Peter Pan’ en beiden afkomstig uit Frankrijk, besloten bijna een decennium geleden dat het tijd was om hun muzikale gedachtengoed met ons te delen. In 2014 was daar het debuutalbum Dorothy dat met Caravelle in 2018 een succesvol vervolg kreeg en hits voorbracht zoals ‘Canopée’. Afgelopen weekend verscheen hun nieuwste album, Cyclorama.

Franse Dreampop
Juist in de tijd dat vooral in de westerse wereld er versoepelingen worden doorgevoerd is daar die nieuwe release van het Franse duo Polo & Pan dat eigenlijk bestaat uit Paul Armand-Delille en Alexandre Grynszp.  Ze nemen ons toch wel aan de hand op weg naar een soort van muzikaal droomlandschap en natuurlijk krijgen ze vocaal ondersteuning van de vaste zangeres van de band, Victoria Lafaurie, Een aantal instrumentale nummers zorgen voor wat ankers zoals de korte opener ‘Côme’ en ‘Requiem’ dat we halverwege het album tegenkomen en die zomaar uit een sprookjesboek gevloeid zouden kunnen zijn. Na die opener brandt het album met de single ‘Ani Kuni’ echt los en naast Victoria horen we nog wat andere stemmen maar dit uiterst dansbare, catchy nummer is een zomerhit-in-de-dop.

Diepere bedoeling
Een aantal nummers worden in het Frans gezongen zoals ‘Melody’, ‘Attrape-Rêve’ en bij ‘Oasis’ worden er naast de stem van Victoria ook nog elementen en klanken toegevoegd waardoor het nummer een wat Oosters karakter krijgt. Met ‘Tunnel’, voorzien van een stuwende beat én een vocale bijdrage van Channel Tres, keren we weer terug naar de dansvloer in de open lucht. Het feest krijgt verder vorm met het grappige ’Bilboquet’ met een sample van “Sirba” en ‘Magic’, waar de twee Fransen een sample van de uit 1974 afkomstige hit van David Patton verwerken, is lekker loom en ontwikkelt zich tot een oorwurm. Onderweg naar het einde is er dan ineens dat verrassend romantische ‘Les Jolies Choses’ met een hoofdrol voor Victoria voordat, hoe kan het ook anders, met ‘Peter Pan’ er afscheid wordt genomen. In dit lieve, rustige liedje mogen Tarzan, Mary Jane, Captain Hook en natuurlijk Peter Pan en Tinkerbell niet ontbreken. Zelfs de krokodil wordt genoemd. Maar juist dit nummer heeft een wat diepere betekenis en gaat eigenlijk over “leven en dood” waarbij je als volwassene eigenlijk altijd wel verlangt om weer kind te zijn…..

Ondanks het misschien op het eerste oog wat vrijblijvende en luchtige karakter willen Polo & Pan op Cyclorama toch wel een boodschap meegeven; je leeft maar één keer, dus grijp alle kansen die je kunt krijgen om daar het beste van te maken. Een uiterst geslaagde plaat van dit Franse duo met veel variatie en één die zorgt voor een glimlach. Veel luisterplezier.

Dance / Pop