2015-02-01 07:00:00 • 7 min lezen

Pond - Man It Feels Like Space Again

Pond – Man It Feels Like Space Again

Label: Caroline International

Eindoordeel: 8,5/10

Invasion of the Klingons

Met een albumtitel als ‘Man It Feels Like Space Again’ en een hoes die eruit ziet als een cartoon uit de tijd van de flower power is het natuurlijk niet zo heel erg moeilijk te raden wat de Australische band Pond voor muziek maakt. En mocht je toch nog twijfelen dan zet opener ‘Waiting Around For Grace’ je wel meteen op het rechte pad. Dit is pure space-psychedelia die zweeft ergens tussen Yoshimi-era The Flaming Lips, Ariel’s Pink Haunted Graffiti en het debuut van MGMT. Echt muziek om met een dikke toeter tussen je lippen te luisteren dus. We steken ‘m maar even op.

Cruising through the galaxy

Alle gekheid op een stokje zitten er onder de lagen van psychedelische productie gewoon ijzersterke liedjes. Neem nu een track als ‘Sitting Up On Our Crane’ dat een refrein heeft dat nog dagenlang je gedachten zal bevolken. Maar ook opener ‘Waiting For Grace’ brengt meteen een grote grijns op je gezicht, al was het maar door de bijna kinderlijke blijheid die in het spel van de heren doorklinkt. Dat de mannen ook niet bang zijn voor een portie smerige funk horen we in ‘Outside Is The Right Side’ dat klinkt alsof de heren van Parliament weer bij elkaar zijn gekomen om te jammen met Syd Barrett in hun ruimteschip op weg naar de planeet Zorb. Het acoustische ‘Medicine Hat’ doet, bij wijze van contrast, bijna aards aan totdat het refrein zich aandient en we alsnog vanuit de uitgestrekte, groenen weides opstijgen naar de zonovergoten hemel die welhaast niet de onze kan zijn. In het dik acht minuten durende titelnummer, tenslotte, mag ook het ELO van Jeff Lynne nog even meedoen en herkennen we ook iets van North Atlantic Oscillation. Een epische track die door diverse movements heen gaat en die voelt als was ze in een reis op zichzelf.

Approaching Earth

De ware kracht van dit album zit ‘m echter in het feit dat Pond een overschot aan mooie, aanstekelijke melodielijnen tot haar beschikking heeft en die ook met verve inzet. Dat maakt dit album tot zoveel meer dan iets wat alleen bij de psychedelisch ingestelden onder ons zou kunnen landen. Een song als ‘Elvis’ Flaming Star’ zou bijvoorbeeld zomaar een hit kunnen worden in een iets minder bloemrijke mix. Maar natuurlijk is dit bloemrijke juist de charme van de band en levert zij met ‘Man It Feels Like Space Again’ in deze januarimaand een prima plaat voor de zomer af. En tot die tijd zal dit schijfje zeer zeker nog wel redelijk wat draaiuren maken in je speler.

Aanrader voor een ieder die van goede liedjes in vrijdenkende arrangementen houdt.

Eindoordeel: 8,5/10