Tasmania nieuw ijzersterk album van Australische band Pond

label : Marathon Artist

2019-03-22 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Psychedelia / Rock
8

Pond - Tasmania

Tasmania is de titel van het inmiddels achtste album van de Australische band Pond. Sinds 2008 is de band onder leiding van Nick Allbrook actief en wordt qua stijl vaak in het hokje van psychedelische Rockmuziek geplaatst.

R&B
Toch moeten we even zoeken op Tasmania op dat Psychedelische terug te vinden. Opener ‘Daisy’ is behoudens de eerste minuut veel meer een popnummer waarbij Allbrook laat horen als geen ander op een subtiele manier dramatiek in zijn stem te verweven. Vervolgens is daar het catchy ‘Sixteen Days’ waarbij zelfs hier en daar een zinnetje in het Frans wordt gezongen. Na deze sterke opening is het even wennen bij de titelsong. Het nummer kabbelt wat voort waarbij de op de achtergrond alom aanwezige xylofoon wel een originele, creatieve vondst blijkt te zijn. Het wat rustige en met R&B doorspekte ‘The Boys Are Killing Me’ toch even aandacht voor de hoeveelheid. Dit is niet zo maar een nummer met couplet-refrein-couplet maar wel jammer dat de band voor een fade out als outro kiest.

De band met Tame Impala
Zo blijft het album boeiend en de naam van Tame Impala loopt als een rode draad door dit album. Het is algemeen bekend dat bandleden regelmatig tijdelijk van “homebase” wisselen. Ook producer Parker werkt met beide acts en voor de eerste keer krijg je het gevoel dat de sound van beide bands wat overeenkomsten tonen. Het psychedelische horen we bijvoorbeeld wel terug op het wat “spacey” en dromerig klinkende ‘Goodnight PCC’ en ‘Shame’ dat door allerlei geluidjes vorm krijgt en vervolgens spannend blijft, zonder dat er ook een beat wordt gebruikt. Ook opvallend is de aanwezigheid van de synths, met ‘Hand Mouth Dancer’ als sprekende voorbeeld. Hiermee wordt de lijn die de band met het album The Weather insloegen verder uitgebouwd. Eén van de beste tracks is het ruim acht minuten durende liefdesliedje ‘Burnt Out Star’ dat door Allbrook vocaal ijzersterk wordt neergezet en ook weer wordt voorzien van knappe teksten (“She said you're romantic if / I didn't use the door / Safe to say I don't see windows /  The same no more / I can wait a while”)

Tasmania is een sterk album geworden. Het is overduidelijk dat de band zich steeds verder ontwikkelt waarbij het instrumentarium meer richting synths is geschoven maar waarbij de psychedelische inslag nog steeds voelbaar is. De outro’s die de band gebruikt zijn soms creatief te noemen en de band klinkt soms best experimenteel. Uiteindelijk is Tasmania een origineel, authentiek en ijzersterk album geworden met muzikale verrassingen, waarmee de band definitief bewijst volledig uit de schaduw van Tame Impala is gestapt. Veel luisterplezier.

Pond staat komende zomer op Pukkelpop in Belgische én op Lowlands.

Pop / Psychedelia / Rock