2015-11-21 07:00:00 • 4 min lezen

Pondertone – From Now on

Pondertone – From Now on

Label: Sonic Rendezvous

Eindoordeel: 7,5/10

Na tien jaar

In de categorie “eigenzinnige, Nederlandse artiesten” mogen zeer zeker Patrick Tersteeg en zijn Pondertone niet ontbreken. Het heeft even geduurd voordat hij en de zijnen weer met een nieuw album op de proppen kwamen (een gans decennium maar liefst), maar het resultaat mag er zonder meer zijn. Grotendeels geschreven in de nachtelijke uren, terwijl zijn pasgeboren dochtertje lag te slapen, heeft dit ‘From Now On’ alles in zich wat een typische DIY-productie kenmerkt en dat betekent dus zoveel mogelijk doen met zo min mogelijk middelen. Ook de songs zijn hier kort en to the point wat betekent dat Tersteeg c.s. melden wat er te melden is en dan weer verder gaan. In dat opzicht roept de muziek hier vaak het oude Velvet Underground in de herinnering en dat komt ook zeker doordat de stem van Tersteeg opvallend veel gelijkenissen vertoont met die van de jonge Lou Reed. Dat de muziek hier en daar dan weer uitstapjes maakt richting een meer folky-achtige vibe is daarbij alleen maar heel prettig onderscheidend. Alleen in een song als ‘The Town And The Chimney’ is het bijna avantgardistisch wat Tersteeg je voorschotelt.

Contrasten

“Leading Up To This” had het zo gek nog niet gedaan op ‘Loaded’ van de VU ondanks dat de trompet op de achtergrond het juist weer een oer-Brits geluid geeft. Het zijn contrasten die je vaker zult aantreffen op dit album, waarbij eveneens opvalt hoe weinig Nederlands dit alles klinkt. ‘Smug Lie’ is een bijna letterlijke kopie van Johnny Cash’ ‘Ring Of Fire’ en Tersteeg vervangt hier dan ook wijselijk de trompet voor een viool om in ieder geval de schijn van “niet geënt op” te behouden. Uiteraard faalt hij daarin jammerlijk, alhoewel het wel degelijk een prachtig, bijna pastoraal liedje oplevert met voldoende eigenheid om een aanwezigheid op dit album te rechtvaardigen.Het meest intrigerende nummer op het album is ‘Walter Benjamin’s Briefcase’ waarop een compleet verhaal wordt verteld over een warme, bijna Clint Mansell-achtige ondergrond van piano, drums en viool. Als de stem hier die van Tersteeg zelf is heeft ‘ie wel een uitmuntend Engels accent! Lekker uptempo zijn ook het vrolijke ‘Everyone’s Insane And I’m Not’ en ‘Pleurisy’ dat, met een beetje goede wil, nog wel eens hitjes zouden kunnen worden ook.

Niet voor iedereen

Naar zichzelf kijkend en pratend in de spiegel sluit het album af met ‘Shipwrecked In A Bottle’ dat overgaat in een outro op piano waarmee dit feestelijke album stemmig eindigt begeleidt door geluiden uit het dagelijks leven. Je bent weer terug in de eigen werkelijkheid nadat Tersteeg je had meegenomen in de zijne. Alhoewel ‘From Now On’ niet voor iedereen is (daarvoor is het te eigenzinnig), vindt iedere muziekliefhebber die iets verder kijkt dan z’n neus lang is wel degelijk veel van zijn of haar gading hier. Men stoort zich niet aan conventies, combineert stijlen dat het een lieve lust is en weet door de bank genomen toch compleet coherent te klinken. Dat de plaat dan toch niet geheel en al memorabel is, komt met name omdat Pondertone te weinig echte prijsnummers in het palet weet te proppen. Liedjes die nog dagenlang in je hoofd rondspoken. Maar misschien was dat ook wel niet de intentie en was ‘From Now On’ met name bedoeld om de luisteraar een korte inkijk te geven in het leven van een kunstenaar die nog even rusteloos is als tien jaar geleden al is zijn leven veel meer stabiel geworden. Als zodanig is dit album een intrigerend kijkje in de keuken en een stevig bewijs dat er in de Nederlandse underground zaken gebeuren die een stuk meer interessant zijn dan de mainstream ons wil doen geloven.

Dynamic Range Value: DR7

Eindoordeel: 7,5/10