Ijzersterk tweede album New Material van Canadese formatie Preoccupations

2018-04-04 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Punk / Rock
7,5

Preoccupations - New Material

De Canadese rockformatie Preoccupations is na twee Jaar terug met een nieuw album dat de symbolische titel New Material heeft meegekregen. De vier Canadezen zijn nog steeds in de eerder ingeslagen weg verder ingegaan en brengen ons een vertrouwd geluid waarbij de luisteraar toch de nodige nuanceveranderingen zal horen.

Label : Jagjaguwar

Een ode aan een depressie…..
De band die eerder een bestaan kende onder de naam Vietcong kwam in 2016 met het titelloze debuut maar deze raakte in het conservatieve Amerika de gevoelige snaar. Overigens was het volgens frontman en bassist Matt Flegel nooit de bedoeling om te refereren naar die inktzwarte periode uit de geschiedenis. In 2016 was daar het titelloze debuut en de combinatie van rock, postpunk of punkrock werkte. Nu is daar de opvolger en de luisteraar zal de nuanceverschillen herkennen; iets meer synths en iets meer melodielijnen ondanks dat volgens deze band dit album een ode aan een depressie is.

Flegel is vocaal verrassend
Opener ‘Espionage’ is verrassend door de call/response-zang die het nummer nog meer vaart en explosiviteit geeft. Na deze krachtsexplosie is het tijd om de wat duisterdere kant van de band te beluisteren. Bij ‘Decompose’ wordt toetsenist Scott Munro nadrukkelijk in de schijnwerpers gezet en is de combinatie van Munro’s toetsenvaardigheid en de stuwende drums van Mike Wallace als olie voor de motor. Daarbij is het verrassend dat Flegel laat horen enkele octaven hoger dan gebruikelijk blijkt te kunnen zingen en het eindresultaat is één van de beste tracks van dit nieuwe album. Ook het Newwave-achtige ‘Disarray’ is ijzersterk; als basis een stuwende ritmesectie, melodieuze en heldere synths en dan toch weer die donkere, schurende stem van Fleger.

(prettig klinkende) duisternis alom
Zo krijgen we na het eerste deel van het album het gevoel dat het geluid evenwichtiger is geworden en dat de band zich verder heeft ontwikkeld en zich heeft los gemaakt van die verwijzingen naar Punk. ‘Manipulation’ heeft een wat lager tempo maar de band weet met een ongekende intensiteit bij waarschijnlijk elke luisteraar wel binnen te dringen. De ietwat donkere tekst (Charm and betray /
Ruin and replay / Seduce and deceive / Destroy and repeat
) past als gegoten bij de stem van Flegel. Op het vervolg, met nummers als ‘Antidote’ en ‘Solace’ laat de band zijn veelzijdigheid horen om vervolgens bij het duistere of misschien wel inktzwarte ‘Doubt’ pas gas terug te nemen. Afsluiten doet de band in stijl met het instrumentale ‘Compliance’, een nummer dat je verder mee de duisternis in neemt met als bijzonder element dat het wat industrieel klinkt.

New Material is meer dan toegankelijk ondanks de duistere sfeer die het Canadese viertal creëert. Hiermee levert Preoccupations een tweede album af dat boven het spreekwoordelijke maaiveld uitsteekt en eigenlijk boeiend is. Zonder één van de bandleden tekort te doen toch even speciale aandacht voor drummer Mike Wallace, want het drumwerk is mede bepalend voor de sound van dit tweede album. Enige minpunt is dat de totale speelduur maar een kleine 36 minuten bedraagt maar een kniesoor die daar op let. Op naar het volgende album met “nieuw materiaal”. Veel luisterplezier.

Preoccupations Live:
8-10 juni : Best Kept Secret Festival, Hilvarenbeek
3 juli : Sugarfactory, Amsterdam