2014-08-18 07:00:00 • 4 min lezen

Present – Thomas Maintz Trio

Present – Thomas Maintz Trio

Beach Farm Records/Gateway

8+

De Deense jazzgitarist Thomas Maintz is onlangs, na het in 2009 verschenen ‘This is the Color…’, met een nieuw album gekomen: ‘Present’. ‘Present’ heeft inmiddels een nominatie voor de Danish Music Awards onder de categorie ‘Best Danish Jazz Album’ in de wacht weten te slepen. Naast Maintz zijn ook nog Scott Colley (bas) en Jonathan Blake (drums) te horen. Er is veel wat de albums op elkaar doet lijken. Op beide albums staan veel composities van eigen hand. Zowel in 2009 als in 2014 weet Maintz zonder veel poeha al snel tot de verbeelding te spreken; met de warme klankkleuren van zijn gitaar, de melodieuze en goed in het gehoor liggende composities en het met klinische precisie uitgevoerde samenspel. Het album is experimenteel op zijn eigen manier.

Het verfrissende van dit album zijn de speelse improvisatielijnen en de samenkomst van techniek (luister naar die complexe drumpartij!) en welluidendheid. In plaats van te vertrekken uit de chaos, zoals sommige hedendaagse jazzmusici dat neigen te doen, vertrekken Maintz en consorten vanuit de eenvoud. Lagen na lagen van complexiteit en creativiteit borrelen op uit bijvoorbeeld een ¾-maat, of C-majeur. Het geheel klinkt dan ook verzorgd, beheerst en nergens geforceerd. De stukken lijken allemaal een beetje op een impressionistisch schilderij: hoe dichter je erbij in de buurt staat, hoe complexer het lijkt. De composities zitten vol met zingbare, herkenbare melodieën en klassieke akkoordenprogressies die als solide basis dienen voor de individuele vermogens van de musici. Iedereen doet zijn ding, zonder dat het een zooitje wordt.

Het drumwerk van Blake in het bijzonder springt er uit als een technisch hoogtestandje, maar zijn spel zou niet zonder de accurate timing van de twee andere musici kunnen. Het album is vooral bezinnend van aard; rustgevend, kalm, beheerst. Het totaalplaatje biedt de luisteraar een gezonde mix van uptempo en serenere nummers. Easy-listening met een randje: mooi album!