Pretty Boy Floyd - Public Enemies

Label: Frontiers rec.

2018-02-01 07:00:00 • min lezen

Rock
7

Pretty Boy Floyd – Public Enemies

De Amerikaanse glamrockband bestaat alweer sinds 1987. De band kent niet een heel constant verleden. Zo hebben ze twee breaks gehad van 1991 tot 1995 en van 2006 tot 2008 en daarnaast enige wisselingen in de band. In 2010 hebben ze nog Kiss Of Death: A Tribute To Kiss uitgebracht, maar hun laatste album met eigen materiaal dateert alweer van 2004. Maar nu zijn ze weer terug en hebben ze hun vijfde studioalbum Public Enemies uitgebracht.

Public Enemies begint met ‘S.A.T.A.’, een intro met trommels, achtergrondgeluiden en episch klinkende zang. De intro gaat over in geweergeluiden en scheurende gitaren van ‘Feel the heat’. Dit nummer klinkt lekker heavy door de drums en gitaren. Af en toe doet het wat denken aan AC/DC. Het is een lekker begin van het album en het maakt nieuwsgierig naar wat er verder komen gaat. AC/DC is overigens niet de enige invloed die terug te horen is. ‘We got the power’ en ‘Shock the world’ doen denken aan Van Halen.

Een leuke verassing is de Starz cover ‘So young so bad’. Deze is net wat steviger dan het origineel en heeft door de zang meer een punkgeluid gegeven. ‘Do ya wanna rock’ is een van de nummers die wat meer opvalt door de scheurende gitaren en het meer uithalen met de zang. Verder bevat Public Enemies over het algemeen weinig echte uitschieters. Af en toe had er wat meer werk in gestopt kunnen worden om het meer edge te geven. Dit wil overigens niet zeggen dat het geen goed album is geworden. Het is een fun en energiek album. Ze nemen zichzelf niet al te serieus en dat kan juist een kracht zijn. Voor de fans was dit zeker het wachten waard.

Rock