Primal Fear - The Best of Fear

Label: Frontiers rec.

2017-12-10 07:00:00 • min lezen

Metal / Rock
8

Primal Fear – Best Of Fear

De powermetalband uit Duitsland draait inmiddels alweer twintig jaar mee. In deze twintig jaar hebben ze elf studioalbums, twee live-albums en hun eerste compilatiealbum Metal Is Forever – The Very Best Of Primal Fear (2006) uitgebracht. In 2018 zal hun nieuwe studioalbum Apocalypse uitkomen, maar eerst hebben ze afgelopen maand hun tweede compilatiealbum Best Of Fear uitgebracht.

Het album bestaat uit twee discs die samen goed zijn voor bijna tweeënhalf uur aan heavy metal met veel power. De eerste disc bevat het meer heavier en straight-forward materiaal. Het begint met vier nieuwe nummers. ‘Area 16’ is een episch intro (zonder vocalen) die de spanning opbouwt tot het losbarst in ‘Predator’ met stevige gitaren en drums en de powervocalen van frontman Ralf Scheepers. Het derde “nieuwe” nummer is ‘If looks could kill’, een Heart cover. Het is altijd interessant om te horen hoe het uitpakt als een klassiek rocknummer en heavier geluid krijgt. Het pakt in dit geval goed uit. Het Primal Fear geluid past goed bij het nummer. Het nieuwe ‘Thrill of speed’ is een snel nummer en ook herkenbaar voor het geluid van Primal Fear.

De tweede disc bevat de meer epische nummers. Er staan ook twee duetten op: ‘Everytime it rains’ met Simone Simons (Epica) en ‘Born with a broken heart’ met Live Kristine (Ex-Theatre of Tragedy, ex-Leaves’ Eyes). Het album is een goed overzicht van de afgelopen tien jaar met nieuw materiaal voor de fans die Primal Fear langer kennen en een goede introductie van de band voor de nieuwe luisteraars.

Metal / Rock