Prophets of Rage – Prophets of Rage

Label: Fearless / Caroline rec.

2017-10-03 07:00:00 • min lezen

Rap / Rock
8,5

Prophets of Rage – Prophets of Rage

De Amerikaanse rap hiphop rockers Prophets of Rage is niet zomaar een band. Zoals de naam aan doet is het een afsplitsing van Rage Against the Machine/ Audioslave met de Public Enemy leden DJ Lord en Chuck D. en Cypress Hill rapper B-Real. Het is dan ook bij voorbaat een uniek album, met hoge verwachtingen.

Deze verwachtingen maken ze volwaardig waar. Nu is de samenstelling van Tom Morello, Brad Wilk en Tim Commerford van RATM/ Audioslave wel vaker in voor iets anders. Met Chris Cornell wist men de rock van Audioslave tot grote hoogte te stuwen. Nu is het aan de rap power en hun maatschappelijke teksten die binnen de rocksound zich vereeuwigen. “Ligalize Me”, “Unfuck The World”  en “Hail To The Chief” zijn al titels waarbij het “omdenken” is verscholen. We hebben al feeling good movies, maar hier probeert de band fans op een nadere mindset te brengen.
Het voor de hand liggende negatief maatschappelijk gerelateerde teksten brengen een twee splijt van hun en wij, al zou de waarheid nog steeds zo helder zijn. Door het op een andere wijze te benoemen wordt het ook anders aangevlogen. De informatie blijft hetzelfde en is hier meer doordacht. Daarnaast hebben we de heerlijke rockdrive van Morello  op  “Living on the 110”(hope & pray for democracy), de DJ trucks van “Counteroffensive”. De drones die in allerlei vormen op je afkomen bespreken de rappers op “Take Me Higher” en met “Fired A Shot”  wordt het allemaal weer erg actueel.
Een band dat erg actueel is en nieuwe maatschappelijke items aan de kaak stelt. Een band die de jonge en oudere generatie kan verenigen in stijl en woord.

Prophets of Rage is te zien in Nederland op
16 november  013 te Tilburg