2015-09-13 07:00:00 • 7 min lezen

Public Image Ltd. - What The World Needs Now...

PiL – What The World Needs Now…

Label: PiL Official Ltd.

Eindoordeel: 8/10

Dat van die vos en zijn streken

Ouderdom mag dan menigeen wat milder naar de wereld doen kijken, maar ouderdom krijgt geen vat op het gif dat er in John Lydon huist. De voormalig Sex Pistols zanger (een predicaat dat hij nooit meer van zich af zal weten te schudden) trapt dan ook het laatste werk van zijn band Public Image Ltd. af met een heuse tirade over een kapotte toiletpot om zich vervolgens, op geheel eigen wijze, weer te keren richting alles waar normen en waarden aan kleven. Dat op zich is natuurlijk al een hele klus, maar Lydon is intelligenter dan alleen maar zijn sarcasme onmuzikaal van zich af te spuwen. Muzikaal is dit nieuwe PiL album namelijk dik in orde en kent het een sterk hypnotiserende kwaliteit. Luister maar eens naar het volslagen catchy ‘Spice Of Choice’ of het bijna psychedelische ‘C’est La Vie’. Lydon is met zijn PiL een heel eind gekomen, al is en blijft hij zelf natuurlijk de bepalende factor in dit alles.

Breed palet

Het is en blijft markant dat de man muzikaal zo ver uitwaaiert. Het dik acht minuten durende ‘Big Blue Sky’ had zo van de hand van een Peter Gabriel kunnen zijn met zijn diepe groove en world music invloeden, terwijl in de chorus juist de invloeden van Pink Floyd niet te ontkennen zijn. En dat is best een hele stap voor een man die ooit alles wat progressieve rock was het liefst met een blok beton om de nek in de Noordzee gegooid zag. Elders is PiL op meer bekend terrein en zijn de dub-invloeden uit het begin nog steeds niet helemaal verdwenen. ‘I’m Not Satisfied’ had zo bijvoorbeeld ook op het hitalbum ‘This Is What You Want … This Is What You Get’ kunnen staan. Bizar eigenlijk dat er sinds dat album al meer dan dertig jaren verstreken zijn en hoe Lydon nog steeds de kunst van een goede dub niet verleerd is. Op ‘Corporate’ wijst hij nog eens even stevig naar de misstanden binnen het bedrijfsleven; met een gewezen vinger proclamerend ‘murderer!’. En in ‘Shoom’ maakt hij nog maar eens even duidelijk waar de wereld heden ten dage stevig behoefte aan heeft. Een dikke “fuck off!”. Jawel, meneer.

Kracht

Het is de kracht van de nieuwe PiL dat de boodschap nergens de muziek overschreeuwt. Lydon weet wanneer hij vol moet gaan en wanneer hij mee moet veren en in dat opzicht is hij, letterlijk, als performer een heel eind gekomen. Het maakt ook zo enorm duidelijk waarom de man geen brood meer ziet in een reünie van zijn oude bandje want, net zoals Robert Plant Led Zeppelin al lang en breed ontgroeid is, zo is ook Lydon de vocabulaire van The Sex Pistols allang niet meer machtig. Three chords cannot hold him anymore. En zo wordt ol’ Johnny Rotten op z’n 59e toch nog een elderly statesman van de rock ‘n’ roll. Hijzelf zal niet veel heil zien in die titel, maar een ieder die het nieuwe album van zijn band beluistert weet wel beter. In het oog van de storm der middelmatigheid waar Lydon al zijn gehele carrière tegen ageert is de nieuwe Public Image Ltd. een hap frisse lucht. Misschien heeft ‘ie het wel eens beter gedaan, misschien ook wel eens meer succesvol, maar als je als artiest in je nadagen nog met een album als dit weet te komen dan kom je wel van hele goede huize.

En dat heeft de wereld inderdaad meer dan nodig nu.

Dynamic Range Value: DR8

Eindoordeel: 8/10