2018-10-12 07:00:00 • 2 min lezen

Folk / Singer-songwriter
7

Queen Of The Meadow - A Room To Store Happiness

Queen Of The Meadow is terug met een nieuw album. Met A Room To Store Happiness probeert de zangeres van het duo, Helen Ferguson, een donkere periode af te sluiten.

Sensitieve Folk-liedjes
Het debuutalbum Aligned With Jupiter uit 2016 van dit duo werd goed ontvangen. De gevoelige Folk-achtige liedjes worden door Helen Ferguson geschreven en gezongen en Julien Pras zorgt voor de mooie gitaarlijnen. In het persbericht dat door het label Tiny Records is uitgebracht wordt gesproken over een  “sad record about moments of joy, stored in an old room. Feel free to enter the room and share this celebration of (all aspects of) life”. Na het debuutalbum trok Helen zich even terug; er was geen inspiratie, geen nieuwe verhalen die verteld moesten worden. Na een fout in medicatie kwam de singer/songwriter in een psychose terecht maar door medisch ingrijpen herstelde Helen. Deze fase in haar leven zorgde wrang genoeg wél voor de nodige inspiratie en zorgt voor de voedingsbomen van dit album.

Krankzinnig
Bij de opener ‘Withdrawn’ pakt ze meteen terug naar de fase waarin ze als het ware momenten van krankzinnigheid had. In dit melancholische nummer horen we haar dan ook zingen: “Watch my brain, as it goes / Watch my pain as it grows / Will I pay the price in gold  Or in sanity”. Met helder gitaarspel van Pras op de akoestische gitaar, de stem van Helen die even zo helder klinkt en aangevuld met wat percussie en ander instrumentarium wordt de kleur van dit album bepaald. Nummers als ‘Heavenly Start’, ‘Perfect Harmony’ en ‘Ashes Adèle’ klinken melancholiek maar worden erg klein gehouden, terwijl een nummer als ‘Valentine’s Day’ wat meer dromerig klinkt. Het wat rijkere instrumentarium wat hier wordt ingezet helpt hier natuurlijk mee. Het is knap hoe Helen als het ware met haar stem “speelt” want een nummer als ‘Fairytopia’ komt wat levenslustiger over en ‘Slumber’ kent zelfs wat delen die op dit album zelfs als “stevig” kunnen betitelen. Wat verder opvalt, is dat de stem van Helen in verschillende lagen te horen is. Die “mutlitracked” stem is misschien op afsluiter ‘Orpheus’ wel het meest prominent aanwezig.

A Room To Store Happiness is geen lichtzinnige plaat met vrolijke Folk-liedjes. Als we het verhaal achter de plaat herkennen begrijpen we het gevoel dat Helen en Julien met hun liedjes willen overbrengen. Door de wat minimalistische sound en het feit dat het hier en daar wat eenzijdig klinkt ligt verveling enigszins op de loer. Gun het album dus wat luisterbeurten en laat de mooie stem van Helen en het sobere maar subtiele gitaarwerk van Julien op je inwerken. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter