2018-10-15 07:00:00 • 2 min lezen

Country / Pop / Singer-songwriter
7,5

Rachel Kramer - Home

Maandag is het zo ver. Na een muzikale omzwerving die een kleine vijftien jaar heeft geduurd is daar nu de albumpresentatie van het debuutalbum van Rachel Kramer.

Lange carrière
Rachel Kramer. Die naam roept waarschijnlijk bij een aantal mensen herkenning op. Winnares van talentenjacht Starmaker uit 2001 en daarna lid van K-otic waar menig hit werd gescoord zoals ‘Damn (I Think I Love You)’. Na een jarenlange stilte duikt de zangeres in 2009 weer op bij X-Factor waar ze het tot de finale haalt maar waar Lisa Lois met de winst én het platencontract vandoor gaat. De jaren daarna blijft Rachel actief in de muziekwereld (o.a. dinershow Villa Thalia), is er een reünie van K-otic in AFAS-live en doet ze nogmaals mee aan een talentenjacht, de Voice. Maar nu is er dus dat album waarbij we vooral getrakteerd worden op een mix van pop en country. Zelf zegt Rachel hierover: “Nummers over mijn vierjarige dochter, mijn relatie, maar ook over mijzelf. Ik denk dat het heel herkenbaar is, omdat het over menselijke dingen gaat. Ik zou er zelf ook naar luisteren.”

Deel opgenomen in Nashville
Het album wordt slim opgebouwd. Na de twee rustige pianoliedjes ‘Introduction en Back On The Road’ is daar het lichtvoetige ‘Faces To The Feet’. Vanaf het uptempo ‘See My Life’ is daar de Ccountry-vibe incl. Hammond orgel en pedal steel-gitaar. De nummers voor dit album werden zowel in Nederland als in dé Country-music stad Nashville opgenomen en producer Rob Cosby (o.a. lady Antebellum en Ilse de lange) nam het Amerikaanse producerswerk voor zijn rekening. Deze Amerikaanse invloed is op nummers als ‘Breakfast Dinners’, ‘I Don’t Live You Enough’ en ‘Dream Girl’ dan ook voelbaar. Lekker luchtig klinkt een nummer als ‘Johnny’ en met het wat ingetogenere ‘I’m OK’ is daar weer een rustmomentje op dit verder prima album. De ballad ‘You And Me’ is misschien iets te lief maar met afsluiter ‘Ebb And Flow (Saja’s song) neemt Rachel op een gevoelige wijze en omlijst door strijkers in stijl afscheid.

Home kent een goede opbouw met de nummers met die de Country-vibe hebben centraal geposteerd. Productie is prima en de nummers krijgen door goede sessiemuzikanten een echte kwaliteitsimpuls. Het centrale deel met de nummers die echt die Country-vice hebben zijn wat aansprekender als de rustige popliedjes. Na al die jaren is er dan eindelijk dat album waarover Rachel Kramer ook openhartige zegt: “Alles wat ik nu doe is eerlijk, geen maskers meer op. Een flinke scheut country over popliedjes heen, dit is wie ik ben. Daarom heet het album ook ‘Home’, ik nodig mensen uit om binnen te kijken”. Veel luisterplezier!

Country / Pop / Singer-songwriter