2015-02-24 07:00:00 • 7 min lezen

Racoon - All In Good Time

Label : PIAS Eindoordeel : 8,5

Vorige week kwam het zesde studioalbum van de Zeeuwse band Racoon uit met de titel All In Good Time. Na het overweldigende succes van Liverpool Rain uit 2011 is dit weer een hernieuwde kennismaking met deze sympathieke band die op elk podium uit de voeten kan.

Erkenning Inmiddels grossiert de band in prijzen en awards en zijn ze niet meer uit het (Nederlandse) muzieklandschap weg te denken. Meest in het oog springende prijzen zijn wellicht de Popprijs in 2012, een Gouden Harp in 2012 en een heuse Edison in 2011 voor het geprezen album Liverpool Rain. Eind 2014 maakten we al kennis met de vooruitgesnelde single ‘Brick By Brick’, een voorbode op nog veel meer moois van de heren Bart vd. Weide (zang), Stefan de Kroon (basgitaar), Dennis Huige (gitaar) en Paul Bukkens (drums).

Serious Request Theme 2013 Door de jaren heen heeft de band zich (door)ontwikkeld naar een band die fantastische singer/songwriter nummers kan schrijven. Al luisterend naar het album is niet alleen de single ‘Brick By Brick’ een baken van herkenbaarheid. Albumopener ‘Shoes Of Lightning’ activeert ook je hersencellen want dit nummers was de thematrack van het immens populaire Serious Request in 2013. De band vond dit nummer prima in de sfeer van het album passen en daarom vinden we het dan ook hier terug. Verder is het een album geworden dat klinkt als een klok en terecht de vraag oproept of Nederland niet te klein is voor deze band. Met ‘Good To See You’, waarbij de blazers lekker aanwezig zijn, zet de band een lekker funky track neer.

Prachtige luisterliedjes Bij het heerlijk melodieuze en wat steviger klinkende ‘Heaven Holds A Place’ pakt van der Weide weer terug naar zijn mondharmonica. Door het zwaar aangezette geluid van de blazers is het een wat stoerder nummer geworden. Hoogtepunt is waarschijnlijk ‘Tommy’, een nummer dat alles in zich heeft om tot in de lengte der dagen geassocieerd te worden met Racoon. Natuurlijk herbergt All In Good Time ook weer enkele prachtige luisterliedjes zoals het heerlijk kleine ‘Young And Wise’, het op een pakkende gitaarrif voortkabbelende ‘Boy Breaks Heart’ en ‘The Little One Falls’ De band sluit af met het dynamische‘Fun We Had’, waarbij we de invloeden van The Beatles niet kunnen ontkennen.

Wederom slaagt de band erin om een tijdloos muziekdocument neer te zetten. Melodieuze, uptempo nummers worden afgewisseld met sfeervolle, stemmige ballads. Het geheel is van internationale allure. Het album zit prima in elkaar, is zeer vakkundig geproduceerd en is een volgend hoofdstuk in het boek dat Racoon heet. Veel luisterplezier.