2015-04-25 07:00:00 • 12 min lezen

Rae Morris - Unguarded

Label : Atlantic / Warner Eindoordeel : 8,5

In Engeland is pas 22-jarige Rae Morris inmiddels uitgeroepen tot één van de grootse beloften van 2015 en ook de Nederlandse radiostations beginnen deze Britse te singer/songwriter ontdekken. Haar album Unguarded kwam (gelukkig) onlangs ook in Nederland uit.

Naast haar unieke stemgeluid kan ze ook heel goed op de piano uit de voeten Rae Morris groeide op in het nogal grauwe Britse Blackpool in een gezin waar muziek belangrijk was. Sinds haar vierde speelt ze piano en werd omgeven door familieleden die ook muzikaal waren. Op haar 17e begon ze in pubs in plaatsen als Leeds, Machester en Lancaster haar zelf geschreven nummers te spelen en uiteindelijk krijgt ze de kans om bij de BBC Introducing Show op te treden. Vanuit het label Atlantic wordt er contact gelegd en de rest is geschiedenis. Op Unguarded is alles geschreven door Rae Morris zelf en ook speelt ze piano en op de keyboard. Ze kreeg wel hulp van topproducers Ariel Rechtshaid (oa. Haim) en Jim Eliot (oa. Ellie Goulding). Het vertrouwen van het label (het tot stand komen duurde vier jaar!) wordt niet beschaamd want Rae Morris levert een topalbum af!

De vergelijking trekken met andere grote namen is vanzelfsprekend Vanaf de eerste noot wordt je omarmd door de ongewoon warme en het zeer prettige stemgeluid van dit Britse supertalent. Bij ‘Skin’ wordt meteen de nadruk op de stem van Rae gelegd en de productie wordt hierdoor ondergeschikt. Meteen komen paralellen met de lancering van Birdy naar boven; ook daar werden we als luisteraars betoverd door dat unieke stemgeluid. Titelsong ‘Unguarded’ versterkt dat gevoel want ook hier worden we meegezogen in het een uiterst sterke productie. Ook de ingetogen, gevoelige pianoballad ‘Don’t Go’ verdient een meer dan eervolle vermelding. Rae excelleert met haar warme, ietwat frêle en jeugdig klinkende stemgeluid. Toch zijn het niet alleen de wat rustigere, ingetogen nummers die de aandacht trekken. Het uiterst dansbare ‘Under The Shadows’ had net zo goed als single uitgebracht kunnen worden als de huidige single ‘Closer’. Overigens is Closer een uiterst catchy en sterk nummer waarbij Rae ook weer laat horen te kunnen spelen maar haar stemgeluid. ‘Love Again’ is waarschijnlijk de meest commerciële track op Unguarded en leent zich nadrukkelijk voor een remix van één van de toonaangevende Dj’s. Toegegeven moet worden dat Rae Morris haar stemgeluid wel meer tot haar recht komt in de wat rustigere nummers.

Fragiel, lieflijk en overdonderend tegelijk Al luisterend naar Unguarded is het eenvoudig om gelijkenissen met de vocale kracht een Adèle, een Birdy of een Kate Bush trekken. Soms fragiel, soms lieflijk en dan weer overdonderend. Eén van de hoogtepunten moet ‘For You’ zijn, een absoluut als epos te bestempelen krachtige ballad waarbij Rae een sfeer creëert die doet denken aan Kate Bush in haar gloriedagen. Ook ‘This Time’ moet in dezelfde adem genoemd worden. Startend met enkele aanslagen op de piano groeit dit nummer uit tot een uiterst gevoelige, ingetogen ballad. Na het luisteren van afsluiter ‘Not Knowing’ rest alleen een diepe buiging. In dit nummer komt alles wat Rae Morris ons te bieden heeft samen. Ook dit nummer is door haar geschreven en ze speelt zelf de piano.

Eindoordeel Luisterend naar Unguarded kun je niet anders concluderen dan dat het eindresultaat meer dan de moeite waard is. De lat wordt zeer hoog gelegd en de verwachtingen voor een vervolg zijn nu al hooggespannen. Alles zelf geschreven en een zeer aanzienlijke muzikale bijdrage leverend op de piano hebben we hier een nieuwe ster aan het singer/songwriter firmament. Veel luisterplezier.