Randall Bramblett - Pine Needle Fire

Label : New West Records

2020-11-21 07:00:00 • 3 min lezen

70's sound / Blues / Rock / Singer-songwriter / Soul
8,5

Randall Bramblett - Pine Needle Fire

Het is best mogelijk dat bij het horen van de naam Randall Bramblett niet meteen belletjes gaan rinkelen ter herkenning. Toch loopt deze Amerikaanse singer/songwriter én multi-instrumentalist al bijna een heel muziekleven mee en met Pine Needle Fire bracht hij vorige week zijn twaalfde soloalbum uit.

Veelzijdig muzikant
Zijn opgebouwde discografie van soloalbums is meer dan respectabel maar de lijst van artiesten waar hij zijn medewerking aan verleende is imponerend. Variërend van Bonnie Raitt, Traffic, Steve Winwood tot Robbie Robertson en verder maakte hij ook nog een tijd onderdeel van de touring band van The Gregg Allman Band. Maar ondanks al die muzikale ervaring is de 72-jarige Bramblett nog steeds die man die ergens in de buurt van Jesup, Georgia opgroeide tussen de zompige moerassen met R&B en die typische New Orleans Soul. Maar door de jaren heen heeft hij bewezen een veelzijdig muzikant te zijn die moeiteloos kan laveren tussen het muzikale landschap van de Southern rock om vervolgens via country naar jazz door te schakelen.

Soulgeluid
Bramblett trakteert ons dus op een breed palet van muziek en de misschien iets of wat politiek getinte opener ‘Some Poor Soul’ is hier meteen een mooi voorbeeld van; een strakke ritmesessie, een soulvolle groove en dat geheel overgoten door die sound die we uit die zuidelijke staten van de VS kennen. Dat de man zich ook prima thuis voelt in de R&B en soul-hoek blijkt wel uit een nummer als ‘Rocket To Nowhere’ dat door de blazers en het koortje een heerlijke soulvibe meekrijgt maar ook met het wat lome ‘Lazy (And I Know It)’ komt hij dicht bij dat kenmerkende soulgeluid uit de zuidelijke staten. ‘I’ve Got Faith In You’ is op het eerst oog een typisch singer/songwriter liedje maar eigenlijk neemt hij ons mee naar zijn muzikale verleden. Want even voor de kenners; we horen hier de legendarische Gibson GB-gitaar van Duane Allman met dat alles bepalende Southern-rock geluid.

Ode aan zijn kleindochter
Ook het uiterst funky klinkende ‘Manningtown’ bewijst zijn veelzijdigheid terwijl ‘Built To Last’ weer de nodige rock ademt en bij het swingende ‘Don’t Get Me Started’ is het lastig om stil te blijven zitten. Zo weet Bramblett moeiteloos thema’s en muziekstijlen aan elkaar te rijgen. Met ‘Another Shinging Morning’ neemt hij ons mee in zijn twijfels over de nabije toekomst als we hem ‘Look What’s Lyin On The Floor / It’s People’s Hopes And Dreams / For A Better World Than We Had Before” horen zingen. ‘Never Be Another Day’, geschreven als ode aan zijn kleindochter, is echt een liedje van hoop en zorgt voor een glimlach op je gezicht maar het hoogtepunt is toch die bijna zeven minuten durende titelsong; een prachtige ballad waar hij bewijst nog steeds een prima stemgeluid te hebben en een verhaal te kunnen vertellen; hij neemt ons mee naar zijn jeugd in Jesup en met de wazige gitaren en ander instrumentarium voelt het alsof we deze persoonlijke herinneringen op een intieme wijze samen ophalen.

Pine Needle Fire is een ijzersterk album. De geschreven teksten, de stem van Bramblett maar evengoed de band waarmee de Amerikaan speelt vormen een samenhangend geheel waar iedereen iets moois uit kan halen. De titelsong ‘Pine Needle Fire’ is misschien wel het mooiste liedje dat dit jaar is uitgekomen. Bij het album is een boekje bijgevoegd met alle songteksten. Een prachtalbum! Veel luisterplezier.