None Such rec. / Warner

2017-08-11 07:00:00 • min lezen

Singer-songwriter
8

Randy Newman – Dark Matter

Afgelopen jaar verscheen er al een prachtige box van de singer songwriter. Nu na 8 jaar is er een vervolg op zijn meest recente album. Natuurlijk heeft de man met “Good Old Boys” en “Sail Away” prachtige albums gemaakt. Zijn manier van tekstschrijven kwam hier tot bloei. De humor en ironie van de oorlog tegen Vietnam en maatschappelijke issues zijn hierop mooi verwerkt. Met Dark Matter weet Newman weer los te komen van de (animatie)film scripts en maakt wederom een prachtig album.

Wanneer The Eagels hun ondersteuning gaf op het album “Little Criminals” kwam zijn grootste hit “Short People” waar hij de kleine mensen op de hak neemt. Wanneer hij in de voetsporen treed van zijn ouders en familie, gaan deuren van de film wereld open. Na een serie soundtracks maakt hij de klassiekers van Toy Story, Monsters Inc en de Cars –series.
Maar de man kent zijn jaren en heeft de afgelopen jaren veel geleerd van zijn collega’s die er in middels niet meer zijn. Ook Newman kijkt terug op zijn leven en begint zijn album met “The Great Debate”. Een kijk op de wereld waar het ooit mee begon en dat men hierover nu discussieert. Theologen en wetenschappers, Newman vindt het vermakelijk om hier als derde persoon naar te kijken en hier het zijne van denkt.

Of de periode van verlies van een dierbare. Een persoonlijk verhaal en voor al wat je zou kunnen doen om nog eens een persoonlijk gesprek te voeren. “Lost Without You” is dan ook een kwetsbaar juweeltje op de plaat. Als het nu gaat om “Sonny Boy”, “She Chose Me” of “Wandering Boy”. De humor en cynisme gaan hand in hand door dit album. De piano stukken en slepende violen of blazers kleuren het geheel als vanouds.

Nee, de man zal niet door een contest van “The Voice #22” of “the Beste SInger Songwriters” komen, maar is werkelijk geniaal als het gaat om mooie liedjes maken.

Singer-songwriter