2016-09-24 07:00:00 • 3 min lezen

Randy Newman - Songbook Vol. 3

Randy Newman – Songbook 3 Label: Warner Eindoordeel: 8,5

De Amerikaanse singer-songwriter Randy Newman maakt zijn trilogie van het “Songbook” af. De vorige albums verscheen in 2003 en 2011 en nu is het tijd voor het derde deel. Met het gehele songbook heb je een overzicht van zijn kunsten die Newman solo achter zijn piano vertolkt. Songs uit zijn hele loopbaan van bijna 50 jaar. 12 albums en tientallen soundtracks, Cars, Monster Inc. Awakenings, A Bugs’s Life, Toystory. Hij schreef hits die veelvuldig werden gecoverd waaronder “Mama, Told Me Not To Come” en I Think Its Going To Rain Today”. Zijn muzikale familie wist de weg al voor hem uit te vinden en schreef oom Alfred sinds 1931 al tientallen soundtracks. Zijn vader leverde songs aan o.a. Bing Crosby. Het is duidelijk dat Randy in een wereld met piano en muziek opgroeide.

Randy Newman scoorde de man ook hits waaronder het Toystory song “You’ve Got A Friend In Me”. Maar van de hits hoeft Newman het niet te hebben. Zijn albums zijn meer dan gerespecteerd en vol lof heeft de luisteraar het over de cynische grappige kant die Newman in zijn songs vertolkt. “Short People” werd voor een groep mensen iets too much, maar de songs als “I Love L.A.” , “Old Man” en “Guilty” blijven prachtig en gevat. De verrassing ligt vooral in de piano versies, waardoor je meer naar de tekst luistert en opneemt wat Newman zegt en hoe hij het brengt. De nummers blijven fier overeind staan en is een prettige aanvulling op de reguliere albums. Het is een must voor iedere singer songwriter van weleer of in spé. Hier wordt op een mooie manier liedjes gemaakt.

Het album is tevens in een boxset verkrijgbaar. Hier zijn de eerste twee delen aan toegevoegd, waardoor je een volledig overzicht hebt van het oeuvre van Newman. Het is zowel op cd als vinyl verkrijgbaar.