Na 8 jaar nieuw album voor Raphael Saadiq

Label : Columbia

2019-09-07 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / R&B / Soul
8,5

Raphael Saadiq - Jimmy Lee

Het was geen kwestie van willen maar van moeten. Na een stilte van een kleine 8 jaar is de Amerikaan Raphael Saadiq terug met een nieuw album; Jimmy Lee, vernoemd naar zijn broer die overleed naar aanleiding van een overdosis.

Jimmy Lee was zijn broer én beste vriend
We kennen Saadiq natuurlijk vanwege zijn samenwerkingen met o.a. Solange, D’Angelo en zijn bijdrage leverend in R&B-acts als  Tony! Toni! Toné! en Lucy Pearl. Verder produceerde hij werk van vele grote namen zoals Kelis en Mary J. Blige. Jimmy Lee is een oprecht en misschien wat donkerder album geworden dan we van Saadiq gewend zijn. Het overlijden aan een overdosis van zijn broer Jimmy Lee is dan ook de directe aanleiding. Ondanks dat zijn broer vaak in de gevangenis verbleef hadden ze een hechte band. In een interview gaf hij als antwoord op de vraag wat zijn grootste herinnering was het volgende : “Probably him telling jokes and dropping me off pit bulls. Ready to fight somebody for me, if he thought somebody was bothering me. It’s always good to get that big brother to stand up for you, or make you fight somebody else back.”

Vintage soul
Het album trapt af met het soulvolle ‘Sinners Prayer’, meteen opgevolgd door het funky ‘So Ready’ dat vooral vanwege de donkere en intense baslijn een heerlijk hypnotiserend karakter krijgt. Na dit sterke eerste deel is daar ‘This World is Drunk’, gevoed door Motown-invloeden, één van de hoogtepunten van dit nieuwe album. Op de single ‘Something Keeps Calling’ en een nummer als ‘I’m Feeling Love' zijn de invloeden van Prince herkenbaar terwijl we bij ‘Belongs To God’ onmiskenbaar gospel terug horen, iets wat perfect bij de stem van Saadiq past. Voeg daarbij de wat vintage klinkende soul en het plaatje is compleet.

Het leven in de gevangenis
‘Kings Fall’ klinkt wat rauwer en ook een track als ‘My Walk’ wordt wat zwaarder aangezet. Verder is het tweeluik over ‘Rikers Island’ ijzersterk met natuurlijk de verwijzing naar de jaren in de gevangenis van zijn broer. Maar het is vooral de sound met de herkenbare invloeden van Motown die aanspreken in dit nummer. Op het spannende in intrigerende ‘Glory To The Veins’ horen we een bijdrage van Ernest Turner en bij de passende afsluiter ‘Rearview’ kijkt Saadiq nog één keer om en stelt zichzelf nog wat vragen; “I've been trying to figure out my life / I can't see, even in plain sight / Though I cry, my tears don't bring light / Your life is in your rearview”.

Laten we vooropstellen dat Jimmy Lee een prachtige plaat is geworden die uiteraard de nodige emotie meebrengt en misschien wel de meest persoonlijke en oprechte productie is die Saadiq ooit gemaakt heeft. We moeten echter ook niet vergeten dat dit album nog maar eens het talent van deze Amerikaan laat horen. Een topplaat die een eigentijdse mix oplevert van Soul, R&B en hier en daar een vleugje van andere stijlen. Veel luisterplezier.

Pop / R&B / Soul