Prachtig album van de legendarische Kinks frontman

Label: Sony

2017-04-23 07:00:00 • 2 min lezen

Country / Pop
9

Ray Davies – Americana

Het is voor Ray Davies alweer enige tijd geleden dat zijn laatste album het daglicht zag. Working Man’s Café is inmiddels 10 jaar oud en met regelmaat weer Ray Davies een akoestisch tourtje te doen. Dat we met z’n allen Paul McCartney en Bob Dylan voor nieuwe generaties opnieuw moeten introduceren, geldt dit wellicht ook voor Ray Davies.
In de evolutie van de muziek is Ray Davies een belangrijke Engelse singer songwriter, die samen met zijn broer vele klassieke hits op zijn naam heeft staan. Wie kent niet “Waterloo Sunset”, “All Day and All of the Night” en de rocksongs “Set Me Free”, “You Really Got Me”, “Till the End of the Day en de meezinger aller tijden “Lola”. De hitmachine van the Kinks draaide tot in de jaren 80.

Inmiddels weet Ray Davies verscheidene solo album uit te brengen. Americana mag wel tot een van de betere solo albums worden gerekend. Wanneer hij de Jayhawks ontmoet wordt dit ook een muzikale vriendschap. De Jayhawks kenden een wijziging in genre door de Amerikaanse country stijl meer ruimte te geven in hun eigen Americana samenzang. Wanneer Davies de oudgediende John Jackson uitnodigt voor de mandoline, gitaar en viool had hij de gewenste band om zich heen.

De Americana sound heeft Davies altijd getrokken. Nu hij zelf voornamelijk akoestisch zijn muziek begeleid geeft de combinatie met de Jayhawks prachtige songs. “The Deal”, “A Place In Your Heart” en ………. Zijn juweeltjes te noemen.  De hernieuwde invulling van Kinkssound met Jayhawks invloeden horen op het “Poetry” en  “Wings of Fantasy” waar de klasse van de tekstschrijver Davies tot zijn recht komt. Kortom een album dat op het lijstje  van Beste of 2017 komt te staan.

Country / Pop