2014-08-03 07:00:00 • 12 min lezen

Recensie Led Zeppelin l, ll, en lll

Led Zeppelin - heruitgave LZ l, ll, en lllLabel: Warner MusicEindoordeel: 7+

Vorige maand won ik op deze pagina maar liefst 3 dubbel-cd's van Led Zeppelin. Mpodia vroeg of ik zo aardig zou willen zijn om een korte recensie te schrijven. Waarom deed ik eigenlijk mee? Ik ben in het geheel geen Led Zeppelin fan. Ik ken de grote hits en daarmee houdt het wel op. Toch vond ik dat Led Zeppelin niet in mijn platenkast mocht ontbreken en dan is winnen een leuke manier om de trommelvliezen nog eens op de proef te stellen. Na het beluisteren van de 6 cd's hink ik nog steeds op twee gedachten.

Ik heb één groot probleem met Led Zeppelin.......ik houd niet van de stem van Robert Plant en dan blijft het lastig om van de band te gaan houden. Muzikaal is het een geweldige band, je hoort de ontwikkeling van plaat naar plaat, maar de zang raakt mij niet. Smaken verschillen nou eenmaal. Mijn linkeroor geniet met volle teugen, terwijl mijn rechteroor pijn doet.   Wat dan over deze cd's? Ik ben een vinyl liefhebber, ook dat nog. Ik heb de originele Led Zeppelin III uit 1970 in de kast staan en het lekkere van het vinyl vind ik dat het rauw klinkt, met een subtiele diepte, een kraakje her en der, een tik, wat voor mij een zekere authenticiteit vertegenwoordigt. Zelfs als niet-fan, kan ik daar van genieten. Deze cd's klinken geweldig, maar meteen vind ik daarmee dat er iets mist. Het klinkt té gelikt, té mooi, té gepoetst. Geef mij die ouwe plaat maar. Deze dubbel-cd's zijn ook heruitgegeven als dubbel, of zelfs tripel vinyl. Ik zou me kunnen voorstellen dat die meer aan het origineel toevoegen, maar ja, die heb ik niet gehoord. Ik zag ze staan in de platenwinkel en voor de tripel vinyl moet de fan dan meteen meer dan 40 euro neertellen…….   Ten slotte, waar ik toch wel blij van werd waren de 'Companion Audio' cd's. Naast de originele, opgepoetste plaat, zit er per verpakking een tweede cd bij. Bij Led Zeppelin I betreft dit een gedeelte van een live concert uit 1969. Deed mij niet zoveel. Bij II en III echter cd's met alternatieve mixen, ruwe mixen en opnames zonder vocalen. Daar werd ik wel blij van. Hier geen gelikte productie, geen echo, maar ongepolijst werk. Doet u mij dat maar, zelfs de stem van Plant verdraag ik hier veel beter. Al met al zijn deze cd's voor de echte Led Zeppelin een must, vooral vanwege de extra's. Ook wat verpakking en boekwerk betreft alle lof. (Led Zeppelin III heeft een replica van de lp-hoes, inclusief 'draaischijf').

Conclusie Ik vind dat ik echt mijn best heb gedaan om tóch nog eens mijn waardering voor Led Zeppelin te herzien, maar verder dan een afstandelijk respecteren kom ik niet.