2014-08-05 07:00:00 • 10 min lezen

Recensie The Acid - Liminal

Label: PIAS Eindoordeel: 8

Onlangs kreeg ik een dubbel elpee in de handen gedrukt die al enige tijd uit is: je moet hier eens goed naar luisteren, best apart, net wat voor jou.

Nu is een dubbel elpee in deze tijd best wel uniek en de sobere hoes trof me positief. The Acid, een samenwerkingsverband van drie bijzondere muzikanten, Australiër Ry X (Cuming), Brit Adam Freeland en Amerikaan Steve Nalepa. Alle drie jongens die een muzikaal experiment aandurven. Dit experiment zag 14 april 2014 het licht onder de naam “Liminal”; een titel die recht doet aan het muzikale resultaat: oude muzikale tradities lossen op en nieuwe mogelijkheden, experimenten krijgen ruim baan. Nu lijkt dit wellicht wat hoogdravend; natuurlijk zijn er anderen, voorgangers die dat ook hebben gedaan, zelfs in vergelijkbare muzikale setting. Denk aan James Blake en Thom Yorke (de vergelijking met zijn Radiohead’s Kid A album dringt zich op qua sfeer, intensie en vernieuwingsdrang).  Toch is de wijze waarop The Acid dit doet anders en redelijk uniek ter noemen. De nummers laten zich het beste omschrijven als kenmerkend traag, met veel gelaagde gitaarpartijen, vette baslijnen en stevige beats, af en toe aangevuld met serene synths en een subtiele piano. Karakteristiek is de stem van Ry X, onmisbaar element in het geheel en meer instrument dan vertolker van lyrics. De muziek doet “minimal” aan en laat een indruk achter van experimentele soberheid, met de nadruk op het experiment. Om Ry X te citeren: “it’s like painting before you know what you are painting. The beauty of complete freedom”.  Conclusie “Liminal” is een zeer genietbaar product van muzikale vernieuwing en moet als een aanwinst voor iedere serieuze muziekliefhebber worden beschouwd.