Label : Provogue Records

2019-03-10 07:00:00 • 3 min lezen

Blues
8,5

Reese Wynans - Sweet Release

Met een line-up van gastmuzikanten om van te watertanden is het nu Reese Wynans die zelf in de spotlights staat. Sweet Release is het eerste soloalbum van deze bewierookte toetsenist.

De in 1947 geboren Wynans groeide op in een groot gezin en leerde op jonge leeftijd al piano spelen. Al sinds eind jaren ’60 speelt de pianist/toetsenist met alle groten der aarde zoals John Mayall, Joe Bonamassa en zelf was hij betrokken bij de beginperiode van The Allman Brothers, speelde in Captian Beyond en Double Trouble (de band van Stevie Ray Vaughan). Reese vulde een heel muzikaal leven in als sessiemuzikant maar na een vijftal decennia is het nu Reese die zelf een album uitbrengt.

Blues, Bluesrock, Blues met donkere Soul, het komt allemaal voorbij
The is lastig om hoogtepunten op dit album aan te wijzen want het album is een aaneenschakeling van kwalitatief hoogwaardige Blues met al zijn varianten. Bluesballads, Blues doordrenkt met donkere Soul, stuwende Bluesrock; het is er allemaal. Het opstuwende ‘Hard To Be’ (SRV-cover) waarbij vocalen, blazers en uiteraard met Reese op piano krijgt een nominatie maar waarschijnlijk is de titelsong, oorspronkelijk van Boz Scaggs, dat met deze titel wegkomt. Verschillende leadzangers zoals Jimmy Hall, Mike Farris, Paulie Cerra, Warren Hayes en Vince Gill nemen een deel voor van de tekst voor hun rekening. Het eindresultaat is adembenemend.

Magistraal op toetsen
Maar zoals gezegd is het een geweldige line-up. Warren Hayes steelt zowel vocaal als op leadgitaar de show op de Les Dudek cover ‘’Take The Time’ en altijd is daar Wynans op toetsen. Joe Bonamassa doet dat dunnetjes over op in de Soul/Blues-klassieker ‘So Much Trouble’ (Tampa Red) waar naast het virtuoze pianospel van Reese ook een hoofdrol is weggelegd voor Mike Henderons op mondharmonica. En zoals gezegd, Wynans raakt met de Blues diverse andere muziekstijlen. Het met Soul en Funk doordrenkte ‘Soul Island’ is hier een prachtig voorbeeld van en hier mag gitarist Josh Smith dan weer excelleren. Natuurlijk is ook de afsluiter van absolute schoonheid; de Beatles-klassieker ‘Blackbird’ wordt door Reese Wynans solo achter de vleugel magistraal neergezet en vormt hiermee een natuurlijk rustpunt na al dat muzikale geweld eerder op het album.

Sweet Release brengt ons geen nieuwe nummers. Maar het biedt ons wel nieuwe uitvoeringen van bestaande nummers en juist deze nieuwe interpretaties zorgen voor een ongekend hoog niveau. De covers van o.a. Stevie Ray Vaughan, Otis Rush, Boz Scaggs en Les Dudek krijgen door deze verschillende samenwerkingen een extra dimensie al blijft Reese bewust wel dicht bij het origineel. Voor de liefhebber van Blues een absolute must have want het is een soort van weerzien van vrienden die veel respect voor elkaar hebben. Veel luisterplezier.

Blues