2019-05-11 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7,5

Reigning Sound - Abdication ... For Your Love

Abdication…..For Your Love werd oorspronkelijk al in 2011 uitgebracht als een soort van “rarities”-EP van de "punkrockband" Reigning Sound. Nu is het afgestoft, opgepoetst en opnieuw uitgebracht.

Promotie-CD voor Toyota
Het is natuurlijk een geweldig verhaal. Reigning Sound was eigenlijk als band na het succesvolle album Love And Curses gestopt en frontman Greg Cartwright was al bezig met een nieuw project. Toen kwam Toyota, jawel de autofabrikant, met het voorstel om een album op te nemen dat als promotie bij de aankoop van een het type Scion weggegeven zou mogen worden. Een geweldige uitdaging natuurlijk want de totale productiekosten werden door de autofabrikant bekostigd maar het probleem was dat Cartwright geen band meer had. Toetsenist Dave Amels werd benaderd en Dan Auerbach (The Black Keys) stelde zijn studio beschikbaar en als sluitstuk werd de soulband Jay Von’s ingevlogen. Resultaat; een album dat groter is dan een EP en wat korter dan een regulier album met vijf nieuwe tracks en drie nummers die niet gebruikt waren bij de opnames van Love And Curses.

Ode aan Jim Shaw
Eigenlijk moeten we blij zijn dat deze reïssue van Abdication….For Your Love nu voor iedereen beschikbaar is want het is meer dan een toffe plaat. Cartwright & Co trappen af met de stuwende rocker ‘Lyin’ Girl’ met een subliem orgel. Dan is daar nog de heerlijke gitaarpopplaat ‘Everything I Do Is Wrong’ met duidelijke 70’s invloeden en het hoekige ‘Shaw’ dat eigenlijk een muzikale ode is aan Detroits lokale duizendpoot in de muziekscene Jim Shaw. Bij ‘Call Me #1’ horen we duidelijk de door Jay Von ingevlogen soul, ‘Eve’ is het rustpunt van het album en de oorspronkelijke afsluiter ‘Not Far Away’ een goede samenvatting van alles wat we voorbij hebben horen komen. Als bonustrack is daar nog ‘What Did I Tell You’.

Dit oorspronkelijk als weg geef promotie-cd bedoelde album verdient absoluut een beter lot en dat is gelukkig met deze heruitgave gebeurd. Het album klinkt nog steeds eigentijds en actueel en om Reigning Sound in een bepaald muzikaal hokje te stoppen is niet terecht. Prima album. Veel luisterplezier.

Pop