2014-08-30 07:00:00 • 10 min lezen

Reigning Sound - Shattered

Reigning Sound - Shattered

Label: Merge Records

Eindoordeel: 8,5/10

Oud

Voor een outfit die ooit begon als een garage-punk act heeft Reigning Sound uit Tennessee zich wel heel erg bijzonder ontwikkeld. Een achteloze luisterbeurt van het meest recente ‘Shattered’ doet je namelijk accuut geloven dat deze plaat niet in 2014 is opgenomen maar juist ergens aan het begin van de zestiger jaren. Dit is namelijk het geluid van de klassieke soulplaten uit die tijd. Een beetje Motown, maar eigenlijk veel meer Stax.

Dichtbij

Reigning Sound is het geesteskind van zanger/gitarist Greg Cartwright en zijn stemgeluid is duidelijk niet zwart. Dat maakt de combinatie ook wel tot een bijzondere, want wat we hier horen is redneck rockabilly zang op muziek die zo zwart is als ze maar kan zijn. Ergens horen we wel een beetje rockabilly maar het is heel subtiel. Het zit ‘m in de gitaren soms, soms een klein beetje in hoe er gedrumd wordt, maar nergens is het erg evident (behalve in ‘My, My’ en ‘Baby It’s Too Late’, waar ook de rocker Cartwright duidelijker opstaat als was hij een jonge Van Morrisson). Daarvoor is het geluid namelijk ook te intiem. Neem het prachtige, door strijkers ondersteunde ‘Once More’ bijvoorbeeld. Zo dichtbij dat het bijna voelt alsof je met je geliefde in de huiskamer zit. Eenzelfde iets flikt Cartwright ook in de ontroerende afsluiter ‘I’m Trying (To Be The Man You Need)’ met een tekst waarin elke man zichzelf wel zal herkennen in relatie tot de vrouw van zijn leven.

Authentiek

Ondanks dat het geluid bekend klinkt is ‘Shattered’ zo verdomde authentiek in haar intentie en executie dat het je na het luisteren ademloos achterlaat. Volkomen pretentieloos is dit album een viering van alles wat er goed is aan muziek. Je hoeft niet een soul-liefhebber te zijn om deze plaat op waarde te kunnen schatten. Een goed stel oren en een open hart volstaat. Ben je in het bezit van beide dan zou Reigning Sound’s ‘Shattered’ zomaar eens de openbaring van 2014 voor je kunnen zijn. Ook al klinkt ‘ie als een album dat je al 50 jaar in je bezit had maar waarvan je het bestaan gewoon…..was vergeten.

Als die prachtige herinnering aan een jeugd die plaatsvond voordat je zelf geboren was.

Eindoordeel: 8,5/10