Revertigo - Revertigo

Label: Frontiers rec.

2018-04-13 07:00:00 • min lezen

Rock
7,5

Revertigo - Revertigo

Revertigo bestaat uit twee Zweedse muzikanten en oude vrienden; zanger Mats Leven (Candlemass e.a.) en gitarist Anders Wikstrom (Treat). Hun laatste samenwerking was op het gelijknamige album van Treat uit 1992. Door hun drukke carrières lukte het pas weer in 2016 om bij elkaar te komen om nieuwe nummers te schrijven. Dit resulteerde in een uit drie nummers bestaande demo. Deze demo bereikte Frontiers Music waarna ze zijn gecontracteerd voor hun debuutalbum. Alle instrumenten zijn door Leven en Wikstrom opgenomen, behalve de drums. Deze heeft Thomas Broman (Michael Schenker e.a.) op zich genomen.

Revertigo speelt melodische hardrock. Het is een combinatie van de hardrock uit de jaren ’70/’80 en moderne rock. Het album zou daarom meer mensen kunnen aanspreken. Het album opent met ‘Hoodwinked’. Het heeft een sterke beat en is op zich best catchy, maar het is niet het meest sterke nummer om mee te openen. Het vervolg is ‘Sailing stones’, een melodisch hardrocknummer. Een echte meezinger en mooi slepend gitaarwerk naar het einde toe. Met ‘Symphony of fallen angels’ gaat het tempo wat omlaag al is het geen ballad te noemen. Het heeft veel ritme en pakt je aandacht er gelijk bij. ‘The cause’ is een groots klinkend rocknummer waarbij zang en gitaar afwisselend op de voorgrond staan. ‘Gate of the gods’ is een van de wat meer technisch complexere nummers waar je je aandacht bij moet houden. ‘False flag’ en ‘Unobtainium’ zijn de rustige nummers op het album. Met de laatste vier nummers wordt er nog even flink gerockt waarbij ‘Revertigo’ misschien wel het hardste nummer op het album is wat overigens doet denken aan Disturbed. ‘Break away’ doet denken aan Linkin Park en is daarmee een mooi voorbeeld van de invloed van de moderne rock die te horen is.

De rauwe stem van Leven past goed bij de nummers en is bij een aantal nummers mooi intens al was het wel mooier geweest als hij af en toe minder vanuit de keel gezongen had. Leven en Wikstrom wilden een album maken wat uitstraalt hoeveel plezier ze eruit halen om samen te werken. Dat is ze zeker gelukt.

Rock