Rheintraum - Rheintraum

Label : Social Beats

2020-04-30 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Instrumentaal / Pop
7,5

Rheintraum - Rheintraum

Het Nederlandse duo Rheintraum, bestaande uit Tim Den Heijer en Phil Martin, brengt hun titelloze album uit. Het zal niet als een verrassing komen dat beide muzikanten een muzikale liefde voor Duitse underground en techno muziek delen en de verwijzing naar de Duitse band Kraftwerk is dan ook meer dan logisch.

Kraftwerk
Het titelloze album kent 13 instrumentale tracks die nadrukkelijk terugpakken naar die experimentele elektronische techno muziek waar een band als Kraftwerk in de jaren ’70 succesvol was. Martin op drums, keyboards, bas en percussie en den Heijer op gitaren hebben de tracks over het algemeen live en spontaan gespeeld; in “one take”, geen vooraf uitgewerkte concepten en dat soort zaken. Resultaat is een heerlijk eigentijds album dat natuurlijk wat industrieel klinkt en dat in een wat retro jasje met herkenbare invloeden van Radiohead en Bowie. ‘BAB57’ is de dynamische opener die uiterst dansbaar is en waarbij we kennis maken met het geluid van dit duo. Een aantal tracks zijn waarschijnlijk ook wel beïnvloed door het geluid van Genesis in hun beginperiode zoals ‘Funkum’ en ‘Hansa’; een sterke ritmesessie als basis en dan daarover de laagjes synths om het een boeiend geheel te maken. Naast was experimentele soundscapes zoals ‘Spiegel pt. 1’ en ‘pt. 2’ zijn tracks als ‘Fernweh’, ‘Zeitraum’ de titelsong én ‘Alt!’ boeiend; drums, synths en vloeiende gitaarriffs vormen een organisch geheel.

Rheintraum verveelt geen moment terwijl we toch steeds een gevoel van herkenning hebben. De beide heren maakten een okselfris album vol met vloeiende electronische melodielijnen. Dat de tracks een wat Duits klinkende titel hebben gekregen en daarmee een knipoog naar Kraftwerk is wel weer origineel. Veel luisterplezier.

Electronic / Instrumentaal / Pop