2015-07-07 07:00:00 • 4 min lezen

Rickie Lee Jones – Other Side Of Desire

Rickie Lee Jones – Other Side Of Desire Label: Bertus Eindoordeel: 7,5

Het is inmiddels 35 jaar geleden dat Rickie Lee Jones haar eerste hit “Chuck E’s In Love” op haar naam kon schrijven. Het succes steeg naar een Grammy Award en een van de meest succes volle albums eind jaren 70. Kreeg een relatie met Tom Waits die haar op de hoes van “Foreign Affairs”en “Blue Valentine” liet pronken. Het succes eiste zijn tol gedurende de jaren 80. Het zijn de bekende verschijnselen die zich dan opdoemen. De drank en drugs bracht haar niet tot het succes waar ze op hoopte. Ze ging zoeken en experimenteren met diverse muziekstijlen en zocht haar heil in Frankrijk. Hoewel ze een multi instrumentalist is kan ze voor haar eigen albums moeizaam iets op plaat krijgen. Maar voor anderen bracht ze uitstekende songs op vinyl. Ze werkte met Dr John, Randy Newman en Michael McDonald om maar enkelen te noemen. Het verschil was dat deze muzikanten de juiste route hadden gevonden en weken niet af van hun kunnen. Wanneer the Orb samplede haar verhaal over haar jeugd en dit werd een wereldhit, “Little Fluffy Clouds”. Inmiddels heeft Rickie Lee haar weg gevonden. De folk blues brengt haar tot betere werk. Met dit album brengt ze gelukkig weer een prachtig album. Haar fragile stem in “Infinity” en “I Wasn’t Here” is prachtige maar ook het jazzy “Je Connais Pas” komt haar stem weer helemaal tot recht. Ze kans zich prima scharen in het rijtje met zangeressen als Marianne Faithfull. Een album waar jongere zangeressen zeker naar moeten luisteren om de juiste toon te vinden van een levenslied dat doordrenkt is van drama en hoop uit eigen ervaring.