2016-02-08 07:00:00 • 4 min lezen

Rihanna - Anti

Label : US Def Jam Eindoordeel 7,5

Toevallig, onbewust bewust of met vooropgezette bedoelingen; het nieuwe album van Rihanna dat al lang in de lucht hing en omgeven werd door een zweem van geheimzinnigheid zag vorige week plots het daglicht; via streamingsite Tidal was het album plotseling te beluisteren.

De eerdere uitgebrachte singles haalden het uiteindelijke album niet De geruchten waren er al maanden; er zou een nieuw album van Rihanna onderweg zijn maar telkens werd de release uitgesteld. Er volgden singles (oa. ‘Four Five Seconds’), een campagne en in december was volgens de geruchten de release van het nieuwe album van Adèle de reden om nog even te wachten. Maar goed, uiteindelijk is het nieuwe album daar en de vraag is natuurlijk of Anti het wachten en al die ophef waard is. Wereldwijd is het album op zijn zachtst gesteld “verdeeld” ontvangen met als dieptepunt de slechtste binnenkomer in de US van alle albums van Rihanna tot op heden. Overigens hoeft dat natuurlijk geen graadmeter te zijn.

Geen standaard hits Toch moet iedereen zijn eigen, persoonlijke mening maar vormen na het beluisteren van Anti. Feit is dat er waarschijnlijk geen hits op terug te vinden zijn in de categorie van ‘ Umbrella’, ‘Rehab’ of ‘Diamonds’. Maar of dat Anti een slechte plaat maakt is nogal voorbarig. Het zou zo maar kunnen zijn dat deze zeer getalenteerde wereldster nu eens een meer “eigen” plaat wil maken zonder de standaard-hitmachine. Toch klinkt de van strakke beats voorziene opener ‘Consideration’ helemaal niet gek. Overigens gaan voor dit nummer ook de credits naar singer/songwriter SZA waar we in de toekomst nog wel wat meer van zullen gaan horen. Ook het slow-jam nummer ‘Kiss It Better’ is van een bovengemiddeld niveau met een ondertoon van elektrische gitaren waarbij Rihanna zo nu en dan grof taalgebruik niet schuwt.

Ze klinkt meer dan eens breekbaar Opvallend is dat Rihanna bij de totstandkoming van Anti een zeer actieve rol heeft aangenomen; ze heeft een aandeel in vrijwel elk nummer. Op de typische R&B-song ‘Work’ wordt ze bijgestaan door Drake, één van de weinige keren dat ze vocaal geassisteerd wordt. ‘Desperado’ is sterk terwijl Rihanna op ‘Woo’ weer een duistere blik op de wereld laat zien. Zo blijft het album afwisselend al roept het ook de vraag op of het wel een samenhangend geheel is. Bijzonder sterk is het zwoele en dromerige ‘Same Ol’ Mistakes’ (cover van Tame Impala) en het hoogtepunt zou ‘Never Ending’ wel eens kunnen zijn; Rihanna vocaal op haar best, breekbaar en ondersteund door een akoestische gitaar en wat backing vocals. Ook het slechts twee minuten durende rustige ‘Higher’ is geloofwaardig waarop Rihanna duidelijk de grenzen van haar stem opzoekt. Naar het einde toe zijn ook ‘Love On The Brain’ en de pianoballad ‘Close To You’ meer dan ok.

Eindoordeel De reguliere versie bestaat uit 13 nummers; de deluxe versie 16 en die extra’s voorzien dit schijfje wel van wat extra glans. Anti kent geen nummers die bij voorbaat een nieuwe hit garanderen. Toch is het een interessant album waarop Rihanna misschien wel wat meer van zich laat zien dan in het verleden het geval is geweest. Niet omgeven door producers van standaard-hitmachines is Anti een album geweest dat misschien even wennen is maar daardoor niet minder de moeite waard. Een album dat soul en R&B ademt. Veel luisterplezier.