2016-12-03 07:00:00 • 6 min lezen

Rik Emmett & Resulotion 9 - Res 9

Label : Provogue Eindoordeel : 8

Rik Emmett was natuurlijk de frontman van de Canadese (hard)rockband Triumph. De afgelopen jaren bracht hij regelmatig nieuw materiaal uit en nu is daar zijn nieuwste album Res 9.

Resolution 9 bestaat uit alleen maar “oude bekenden” Dit laatste album, Res 9, maakte hij samen met wat oude bekenden onder de bandnaam Rik Emmett & Resulotion 9. Kortom, bandnaam en titel verwijzen perfect naar elkaar. De samenstelling is ook niet verrassend want gitarist Dave Dunlop, basgitarist en keyboardspeler Steve Skingley en drummer Paul DeLong mogen tot zijn “inner circle” genoemd worden. Met Dave Dunlop e Emmett zelfs nog nam enkele akoestische op onder de naam The Strong –Out Troubadours, vaak afgekort met The Troubs.

Emmett behoort ook tot de categorie “virtuoze gitaristen” Emmett en consorten trappen af met de dampende rocker ‘Stand Still’, een stevig nummer dat in de lijn der verwachting ligt met natuurlijk een gitaarsolo die tot de verbeelding spreekt. ‘The Ghost Of Shadow Town’ is wat mij betreft het eerste nummer dat echt doorleefde blues rock ademt en wederom is het gitaarspel van Emmett en Dunlop om van te watertanden. Eén van de absolute topstukken op Res 9 is waarschijnlijk ‘When You Were My Baby’; iets minder bluesy maar ook weer met virtuoos gitaarspel dat je waarschijnlijk ook doet denken aan het werk en geluid van Carlos Santana. Bij ‘Heads Up’ pakt het viertal weer de hardrockdraad op en dit is zo’n typische recht-toe-recht-aan rocksong die er toe doet.

Indrukwekkende line-up van gastmuzikanten Verder is natuurlijk de line-up van gastmuzikanten imposant te noemen. Rush-gitarist Alex Lifeson horen we naast Emmett en Dunlop op ‘Human Race’ waardoor het nummer wel een heel erg vet elektrisch gitaargehalte krijgt. Los daarvan is het een hele sterke compositie met wat bridges, riffs en alles wat een goede rocksong maakt. Misschien nóg opvallender is de gastbijdrage van James Labrie, zanger van de progrock band Dream Theater. Op de ballad ‘I Sing’ horen we zijn vocalen. Overigens zijn allebei de heren, naast de reguliere band, ook te horen op de afsluiter ‘End Of The Line’, misschien wel de beste song van het album; een combinatie van Bluesrock en Hardrock in al zijn facetten waarbij DeLong laat horen dat hij toch echt wel een groot drummer is en waarbij Emmett en Dunlop op hun gitaren los gaan. Na al dit muzikale geweld is de koek nog niet op; bonustrack en ballad ‘Grand Parade’ brengt ons de reünie van Triumph want Gil Moore en Mike Levine maken hun opwachting op deze ballad.

Eindoordeel Emmett en consorten zijn natuurlijk geen groentjes; sterker nog, het zijn doorgewinterde vakmannen die al een heel (rock)leven achter zit hebben. Res 9 is een album dat schuurt tussen hardrock en Blues rock met elf tracks die voor het nodige muzikale vuurwerk zorgen in de categorie stadionrock en anderzijds worden we op meeslepende ballads getrakteerd. Advies om het volume wat verder open te draaien dan gebruikelijk. Veel luisterplezier.